info:eu-repo/semantics/article
Chair of Afro-Colombian Studies, ancestral medical knowledge and practices of midwives and herbalists
Cátedra de estudios afrocolombianos, saberes y prácticas médico ancestrales de parteras y yerbateros
Autor
Palacio Nagupe, Lucelly
Institución
Resumen
This paper presents the project results «The Chair of Afro-Colombian Studies-CEA, based on the knowledge and ancestral practices of midwives and herbalists / healers in two municipalities of Antioquia», aims to contribute to the development of the CEA and its intercultural perspective, with the identification and understanding of contributions of midwives and herbalists. To explore their pedagogical sense, the meaning and meaning that they give to their visibilization in educational processes, curriculum and interculturality in a dialogue community and school knowledge. The methodology was the complementarity of ethnographic approach in order to document, record, discover significant pedagogical elements; as well as interpretive-comprehensive to resignify this knowledge as a pedagogical contribution and construction of intercultural relations. The results focused on the Chair of Afro-Colombian Studies, knowledge and practices of midwives and herbalists, their imaginations, care and treatment of parinderas or parturients; diagnosed diseases, plants and treatments, contexts of application, preservation and transmission forms. El presente artículo presenta los resultados de proyecto “La Cátedra de Estudios Afrocolombianos- CEA a partir de los saberes y prácticas médico-ancestrales de parteras y yerbateros/curanderos en dos municipios de Antioquia”, y tiene como objetivo contribuir al desarrollo de la CEA y a su perspectiva intercultural, con la identificación y comprensión de aportes de parteras y yerbateros. Explorar su sentido pedagógico, el significado y sentido que ellos dan a su visiblización en procesos educativos, currículo e interculturalidad en un diálogo de saberes comunitarios y escolarizados. La metodología fue la complementariedad de enfoque etnográfico, con el fin de documentar, registrar y descubrir elementos pedagógicos significativos; así como interpretativa-comprensiva para resignificar estos saberes como aporte pedagógico y construcción de relaciones interculturales. Los resultados se centraron en la Cátedra de Estudios Afrocolombianos, saberes y prácticas de parteras y yerbateros, sus imaginarios, atención y tratamiento a parinderas o parturientas; enfermedades diagnosticadas, plantas y tratamientos, contextos de aplicación, formas preservación y transmisión.