info:eu-repo/semantics/article
Developing reading strategies in English for specific purposes
Desarrollando estrategias lectoras en inglés con propósitos específicos
Autor
Pérez-Estrada, Rosalía Nalleli
Institución
Resumen
This paper presents the qualitative and quantitative results of an action research carried out with a group of industrial engineering students at the Polytechnic University of Tlaxcala, Mexico. The subjects of the research, who needed to read texts in English for specific purposes, the students affirmed at the beginning of the work that they should see and read every word of their text, because they could not read several words at the same time, while they hardly read texts in English for not knowing how to approach them. Then, it is possible to generate a change of attitude towards reading after a training and the adoption of some reading strategies; this helps the students to be readers that are more efficient. The results show that some readers in a foreign language can have a better performance in their reading after being aware of the type of strategies they can apply, especially if they read texts from their own area of study. The conclusions lead to think that a conscious training with the students can help them to be more successful in their reading comprehension. El artículo presenta los resultados cualitativos y cuantitativos de una investigaciónacción llevada a cabo con un grupo de estudiantes de Ingeniería Industrial en la Universidad Politécnica de Tlaxcala, México. Los sujetos de la investigación, quienes necesitaban leer textos en inglés con propósitos específicos, afirmaron al inicio del trabajo que debían ver y leer cada palabra de su texto porque no podían leer varias palabras al mismo tiempo, en tanto, difícilmente leían textos en inglés por no saber cómo abordarlos. Entonces, es posible generar un cambio de actitud hacia la lectura después de un entrenamiento y la adopción de algunas estrategias de lectura, que les ayuda a ser lectores más eficientes. Los resultados evidencian que algunos lectores en lengua extranjera pueden tener una mejor actuación en su lectura después de estar conscientes del tipo de estrategias que pueden aplicar, sobre todo si leen textos de su propia área de estudio. Las conclusiones conducen a pensar que un entrenamiento consciente con los estudiantes puede ayudarlos a ser más exitosos en su comprensión lectora.