info:eu-repo/semantics/article
Instrumental technological competences of the primary education teachers, in the use of the Canaima free software of the public institutions
Competencias tecnológicas instrumentales de los docentes de educación primaria, en el uso del software libre Canaima de las instituciones públicas
Autor
Hernandez, Vanessa Alexandra
Jordán, Rómulo
Resumen
The present article developed from a research, center its purpose in the study of the instrumental technological competences of primary education teachers, in the use of Canaima free software of public institutions. To do this, we went to the theoretical references of González (2003), Berral (2010), Badía (2006), Bermúdez (2010), among others. Methodologically it is a descriptive, field study, non-experimental in which a total of 36 teachers belonging to three educational institutions were taken as a population. An instrument consisting of 6 items, duly validated and with high reliability, was also developed. The results show that professional technological competences are presented at a medium level of development. This indicates that the teachers of these institutions know about computer programs and know about applications of online computer programs, but they must improve since the result reflected according to the scale It is not the most satisfying. While in methodological didactic technological competences they have a high level of development of them. El presente artículo desarrollado a partir de una investigación, centro su propósito en el estudio de las competencias tecnológicas instrumentales de los docentes de educación primaria, en el uso del software libre Canaima de las instituciones públicas. Para ello se acudió a los referentes teóricos de González (2003), Berral (2010), Badía (2006), Bermúdez (2010), entere otros. Metodológicamente se trata de un estudio de descriptivo, de campo, no experimental en el cual se tomó como población un total de 36 docentes que pertenecen a tres instituciones educativas. Se desarrollo además un instrumento conformado por 6 ítems debidamente validado y con una alta confiabilidad. Los resultados demuestran que las competencias tecnológicas profesionales se presentan en un medio nivel de desarrollo esto indica que los docentes de estas instituciones saben de programas informáticos y saben de aplicaciones de los programas informáticos en línea, pero deben mejorar ya que el resultado reflejado según el baremo no es el más satisfactorio. Mientras que en las competencias tecnológicas didáctico metodológicas tienen una alto nivel de desarrollo de las mismas.