info:eu-repo/semantics/article
Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.
Investigación básica, aplicada y evaluativa: cuestion es de campo e implicancias para Uruguay.
Autor
Barboza Norbis, Lidia
Institución
Resumen
Abstract. This article will address four key issues which contribute to placing the identity traits of educational research as the primary instrument of knowledge production in the field of educationalsciences. The questions are: 1) educational research and its specificity; 2) field of educational research: basic research, applied research and evaluative research; 3) methods of educational research from a quantitative and qualitative point of view ; 4) educational research in Uruguay: its state of «embryonic» development in the field of educational sciences. The theoretical and methodological foundations of the article have been made based on the works of James H. McMillan and Sally Schumacher, Thomas D. Cook and Charles S. Reichardt and Robert E. Stake. Resumen. En este artículo se abordan cuatro cuestiones claves que contribuyen a situar los rasgos identitarios de la investigación educativa como principal instrumento de producción de conocimientos en el campo de las ciencias de la educación.Las cuestiones son las siguientes: 1) investigación educativa y su especificidad; 2) campo de investigación educativa: básica, aplicada y evaluativa; 3) modalidades de investigación educativa desde la perspectiva cuantitativa y cualitativa y 4) investigación educativa en el Uruguay: su estado de desarrollo «embrionario» en el campo de las ciencias de la educación. Los fundamentos teóricos y metodológicos del artículo han sido elaborados a partir de la revisión de las obras de James H. McMillan y Sally Schumacher, Thomas D. Cook y Charles S. Reichardty Robert E. Stake.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Dialogical principles for qualitative inquiry: a nonfoundational path
Pozzebon, Marlei; Rodriguez, Charo; Petrini, Maira de Cassia (Univ Alberta, Int Inst Qualitative Methodology, 2014)Leaving the thesis proposal defense room, the PhD business student had an important assignment to accomplish before being authorized to set a date for defending her thesis: to better justify the validity of her qualitative ... -
The flower workshop in psychosocial rehabilitation: A pilot study
Pereira, Alfredo; Pereira, Maria Alice Ornellas