info:eu-repo/semantics/article
APORTE DE LA NEUROCIENCIA AL LIDERAZGO EN LA ACCIÓN GERENCIAL DE LAS ORGANIZACIONES
Autor
Caruci, Emilia
Institución
Resumen
The pupose of the study was to reflecto n the contributions of neuroscience to leadership in the management action of organizations. It was aproached from a documentary investigation, with a bibliographic design. The instruments of information collection were the cards, diagrams of significants aspects with a critical análisis of the researcher. The contribution of Braidot (2008), (20013), (2016), Arana (2012) and Dispenza (2008) were considered. Some of the unifinisched reflections are: Neuroscience and cognitive, neuroscience, contributes valuable knowledge to the managerial action of organizations; regarding brain knowledge, and how to regulate managers emotions; among some are; neuroplasticity, neurolearning, and emotional sel-regulation. The learder in his managerial action, must develop the process of neuroplasticity, through strategies that can enhance brain capacities and neural networks so that it modifies its mental structure and can adapt to sudden and unpredictable changers in the environment. In additions, you must consider neurolearning, as a tool for them to process new information, through neurological connetions. Likewise, they must learn to self-regulate their emotions, in the fase of any unforeseen situation that may arise, whe developing neurolearning processes, which positively impacts the environment of organizations. El propósito del estudio fue reflexionar sobre los aportes de la neurociencia al liderazgo en la acción gerencial de las organizaciones. Se abordó desde una investigación documental, con un diseño bibliográfico. Los instrumentos de recolección de información fueron las fichas, esquemas de aspectos significativos con un análisis crítico de la investigadora. Se consideró los aportes de Braidot (2008), (2013), (2016), Arana (2012) y Dispenza (2008). Algunas de las reflexiones inconclusas son: La neurociencia y la neurociencia cognitiva aportan valiosos conocimientos a la acción gerencial de las organizaciones; en cuanto al conocimiento del cerebro y como regular las emociones de los gerentes; entre algunos están; la neuroplasticidad, el neuroaprendizaje y la autorregulación emocional. El líder en su acción gerencial debe desarrollar el proceso de neuroplasticidad, a través de estrategias que puedan potenciar las capacidades cerebrales y redes neuronales para que modifique su estructura mental y pueda adaptarse a los cambios bruscos e impredecibles del entorno. Además, debe considerar el neuroaprendizaje, como una herramienta para que puedan procesar la nueva información, por medio de las conexiones neurológicas. Igualmente debe aprender a autorregular sus emociones, ante cualquier situación imprevista que se le presente al desarrollar los procesos de neuroaprendizaje, lo cual impacta positivamente en el ambiente de las organizaciones.