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STRATEGIC VISION FOR INTERNATIONALIZATION USING TRAINING TOOL ELEARNING IN THE LATIN AMERICAN MARKET
VISIÓN ESTRATÉGICA PARA LA INTERNACIONALIZACIÓN DE FORMACIÓN MEDIANTE EL USO DE HERRAMIENTAS E-LEARNING EN EL MERCADO LATINOAMERICANO
Autor
Royero, Giovanni
Rubio, Patricia
Urdaneta, Marisela
Resumen
Companies must have a strategic framework to build your business, and within this directpeople where success comes from differentiation and speed, organizations need to focusefforts on the most important differentiating capital of organizations: the people behindthem, so the management should focus on developing their skills as a competitiveadvantage. The training is part of the strategic investment, so it is important to define atraining plan that actually allows compliance with the objectives set by the organization,evaluating and selecting appropriate learning strategy to ensure that knowledge transfer iseffective. E-learning tools allow less investment training through interactive systems suchas virtual classrooms and serious games, allowing recreate normal circumstances of thecompany in a virtual world. The documentary and explanatory research conducted allowedseeing the state of the art e-learning, trends and reaching the conclusion that this amountsto a solution that breaks the traditional paradigm of teaching-learning and traditionalclassroom synchronously for go online synchronous and asynchronous processes thatresult in savings, efficiency, effectiveness and efficiency in the use of financial and humanresources. We suggest considering e-learning as a business tool that can be incorporatedinto training companies as a viable alternative and extend the boundaries of courseofferings in Latin America internationally. Las empresas deben tener un marco estratégico para construir su negocio, y dentro deéste dirigir a las personas, donde el éxito surge a partir de la diferenciación y celeridad, esnecesario en las organizaciones centrar esfuerzos en diferenciarse en el capital másimportante de las organizaciones: las personas que las conforman, por tanto la gerenciadebe enfocarse en el desarrollo de sus competencias como una ventaja competitiva. Laformación es parte de la inversión estratégica, por ello es importante definir un plan deformación que realmente permita cumplir con los objetivos planteados por la organización,evaluando y seleccionando la estrategia de aprendizaje oportuna, para garantizar que latransferencia de conocimiento sea efectiva. Las herramientas e-learning permitencapacitación con menor inversión, a través de sistemas interactivos, como aulas virtualesy juegos serios, que permiten recrear circunstancias habituales de la empresa en unmundo virtual. La investigación documental y explicativa llevada a cabo permitió ver elestado del arte del e-learning, sus tendencias y llegar a concluir que esta viene a ser unasolución que rompe el paradigma tradicional del proceso de enseñanza-aprendizajetradicional de modo sincrónico y presencial para pasar a procesos online sincrónicos yasincrónicos que se traducen en ahorro, eficacia, efectividad y eficiencia en el uso de losrecursos económicos y humanos. Se sugiere considerar e-learning como herramienta denegocios que se puede incorporar en las empresas de formación como alternativa viable yextender las fronteras de ofertas de cursos a nivel internacional latinoamericano.