info:eu-repo/semantics/article
(Political communication and image building an effective municipal public sector)
Comunicación política y construcción de una imagen efectiva en el sector público municipal
Autor
Rubio, Néstor
Pasquale, Sofia
Resumen
In general, political communication is intended to strengthen the relationship between government and citizen. However, it is experiencing dynamic changes in the execution. In this regard, the municipal public sector leaders recognize the importance of considering a communication strategy to strengthen the interaction and connection between those governing the destinies of a nation, state, municipality or town and its citizens. The article analyzes the political communication as a basic strategy for building an effective image in the municipal public sector. Through a documentary research and descriptive, we obtain the result that there are tools for political communication more effective as an alternative to consensus and strengthen the relationships between those who represent the state and its citizens. It is therefore important to consider a communication necessarily adjusted to the current reality, which responds to the concerns of citizens, in order to generate credibility and confidence in the actions taken by governments, as well as existing supply sector policy city administration. We conclude that effective political communication requires creating an image of the ruling municipal policy to convey to citizens: confidence in their actions, certainty in their decisions or guidance, as well as credibility in their approaches. En general, la comunicación política tiene como finalidad fortalecer la relación entre el gobierno y la ciudadanía. Sin embargo, ella se encuentra experimentando cambios en la dinámica de su ejecución. En tal sentido, los gobernantes del sector público municipal reconocen la importancia de considerar una estrategia comunicacional para estrechar las interacciones y conexión entre quienes dirigen los destinos de una nación, estado, municipio o localidad y sus ciudadanos. En el artículo se analiza la comunicación política como estrategia básica para la construcción de una imagen efectiva en el sector público municipal. A través de una investigación documental y descriptiva, se obtiene como resultado que existen herramientas para hacer la comunicación política más efectiva como integración para el consenso y para consolidar las relaciones entre quienes representan al Estado y sus ciudadanos. Es por ello que resulta importante considerar una comunicación necesariamente ajustada a la realidad actual, que responda a las inquietudes de los ciudadanos, a los fines de generar la credibilidad y confianza en las acciones implementadas por los gobiernos, así como por la oferta política existente del sector público municipal. Se concluye que la comunicación política efectiva requiere crear una imagen política del gobernante municipal que transmita a los ciudadanos: confianza en sus acciones, certidumbre en sus decisiones u orientaciones, así como credibilidad en sus planteamientos.