info:eu-repo/semantics/article
Internal marketing and communication based on neurolinguistic programming in private universities in the city of Maracaibo
Mercadeo interno y comunicación basada en la programación neurolingüística en las universidades privadas del municipio Maracaibo
Autor
Silva Ramones, Kelly
Batista, Judeira
Resumen
Article discusses the main purpose of the internal marketing analysis and communication based on NLP in Private Universities in Maracaibo. For its part, the methodology was descriptive, with a non-experimental, transactional, field, along with a sample of one hundred (100) leaders and one hundred thirty-five (135) monitored, making up the group of internal customers who work in the administrative areas of selected private universities (URBE, URU and UJGH). As data collection technique, using two (2) questionnaires, designed one (1) for each variable, and in turn, adapted to each of the samples. The results showed that the universities applied empirically some of the internal marketing strategies, as well as knowledge of NLP-based communication, however, are aware of the importance of human talent in the process of providing a service quality in search of achieving lasting loyalty and recruitment according to market competition and therefore are in constant search for improvements. From this need, strategic guidelines were formulated based on the Internal Marketing NLP to optimization of communication in Private Universities in Maracaibo. Este artículo aborda como propósito principal el análisis del Mercadeo Interno y la Comunicación basada en la Programación Neurolingüística en las Universidades Privadas del municipio Maracaibo. La metodología utilizada fue descriptiva, con un diseño no experimental, transeccional, de campo, junto a una muestra de cien (100) líderes y ciento treinta y cinco (135) supervisados, conformantes del grupo de clientes internos que laboran en las áreas administrativas de las universidades privadas seleccionadas (URBE, URU y UJGH). Como técnica de recolección de dato, se utilizaron dos (2) cuestionarios, diseñados uno (1) por cada variable, y a su vez, adecuados a cada una de las muestras. Los resultados evidenciaron que la universidades aplican de forma empírica alguna de las estrategias de mercadeo interno, así como del conocimiento de la comunicación basada en la PNL, sin embargo, están conscientes de la importancia del talento humano en el proceso de prestación de un servicio de calidad en busca de lograr fidelidad y captación duradera de acuerdo a la competencia en el mercado, por lo que se encuentran en constante búsqueda de mejoras. A partir de esta necesidad, se formularon lineamientos estratégicos del Mercadeo Interno basados en la Programación Neurolingüística para la optimización de la comunicación en Universidades Privadas del municipio Maracaibo.