info:eu-repo/semantics/article
Ecological Marketing Used By Enterprises Of Consumable Refills
Marketing ecológico utilizados por las empresas de recargas de consumibles
Autor
Lugo, Eduardo
Martinez, Heberto
Resumen
The present investigation established the purpose of describing the elements ofecological marketing used by the companies of consumable recharges of the municipalityof Maracaibo. For this, it was possible to sustain authors such as Hidalgo (2010), Mesa(2014), Calomarde (2005), among others. Methodologically, the research starts with thetype of field, with a non-experimental design. The study population was made up ofmanagers or managers (16). Regarding the technique used, observation was made by survey, with a duly validated instrument, and its reliability calculated achieving a value ofthe Cronbach coefficient of rtt = 0.95. It stands out in the results in relation to the elementsof ecological marketing that the aspects related to packaging and ecological distributionexpress the elements of greatest interest. Finally, when analyzing the ecological marketingapplied in the companies of refills of cartridges, these companies have favorableconditions for the implementation of this alternative. La presente investigación estableció como propósito describir los elementos delmarketing ecológico utilizados por las empresas de recargas de consumible del municipioMaracaibo, para ello, se logró sustentar en autores como Hidalgo (2010), Mesa (2014),Calomarde (2005), entre otros. Metodológicamente la investigación parte del tipo decampo, con un diseño No Experimental, La población de estudio estuvo conformada porlos gerentes o encargados (16). En cuanto a la técnica utilizada se dispuso observaciónpor encuesta, con un instrumento debidamente validado, y su confiabilidad calculadalogrando un valor del coeficiente de Cronbach de rtt=0,95. Se destaca en los resultadoscon relación a los elementos del marketing ecológico sobre los aspectos relacionados conel empaque y la distribución ecológica expresan los elementos de mayor interés.Finalmente, al analizar el marketing ecológico aplicado en las empresas de recargas decartuchos, estas empresas, poseen condiciones propicias para la instrumentación de estaalternativa.