info:eu-repo/semantics/article
Knowledge management model in the primary Education career
Gestión del conocimiento en la carrera de educación primaria en la Universidad Nacional del Santa, Perú
Registro en:
10.36390/telos232.02
Autor
Mas, Romy
Meregildo, Ruth
Torres, Charles
Cruz, Reemberto
Resumen
Knowledge management is a process carried out in a diversity of companies and organizations; it has three important dimensions: creation; transfer - storage; application and use of knowledge. Authors such as: Escorcia and Barros (2020); Bom and Bolívar (2015); Tarí and García (2009), agree on the need to increase the quality and valuation of the intellectual capital of companies in order to increase the generation of knowledge and therefore improve management. The objective of the study was to propose a tool to improve knowledge management in the primary education career of the National University of Santa, Peru. The research was descriptive with a field design; the population consisted of 120 primary school students and a questionnaire validated by reliability experts was applied: 0.896 / good. As a result, it was obtained that 60.8% of the students perceive the management as regular. This research concludes that knowledge management should be improved, meriting changes in processes and procedures, through the implementation of the continuous improvement tool proposed in this research.
Key Words: Knowledge management, primary education career, continuous improvement, Deming cycle. La gestión del conocimiento es un proceso ejecutado en diversidad de empresas y organizaciones; posee tres dimensiones importantes: creación; transferencia – almacenamiento; aplicación y uso del conocimiento. Autores como: Escorcia y Barros (2020); Bom y Bolívar (2015); Tarí y García (2009), concuerdan en la necesidad de aumentar la calidad y valoración del capital intelectual de las empresas con miras a aumentar la generación de conocimiento y por ende mejorar la gestión. El objetivo del estudio fue proponer una herramienta para mejorar la gestión del conocimiento en la carrera de educación primaria de la Universidad Nacional del Santa, Perú. La investigación fue descriptiva con diseño de campo; la población fue de 120 estudiantes de la carrera de educación primaria y se les aplicó un cuestionario validado por expertos de confiabilidad: 0.896/bueno. Como resultado se obtuvo que el 60.8% de los estudiantes, percibe la gestión como regular. Se concluye con esta investigación que se debe mejorar la gestión del conocimiento, ameritando cambios en los procesos y procedimientos, por medio de la implementación de la herramienta de mejora continúa propuesta en esta investigación.
Palabras Clave: Gestión del conocimiento, carrera de educación primaria, mejora continua, ciclo de Deming.