info:eu-repo/semantics/article
Theoretical and Methodological Guidelines for Accompanied (Companion) Teaching in order to Change Pedagogical Practices in Computer Laboratories in Primary Education
Lineamientos teórico-metodológicos de acompañamiento docente para el cambio de la práctica pedagógica en el laboratorio de informática en educación básica
Autor
González de Pirela, Nelia
Resumen
The study was undertaken with the objective of proposing methodological and theoretical guidelines for accompanied (companion) teaching as a supervisory strategy for change in computer laboratories in basic education. The methodology is a prospective descriptive model of longitudinal character. The data collection techniques were the survey, the interview and the direct observation. The instruments were a questionnaire, a structured interview script and ethnographic registry with video of classroom-laboratory activity at the primary schools (1-9 grade): Jesús Obrero, 19 de Abril and Eugenio Sánchez García in the San Francisco Municipality of Zulia State. Among the main conclusions, this studio found the lack of supervision in computer science laboratories on the part of the sector supervisor, and traditional pedagogic practices with a need for changes in management and pedagogical application. This substantiates the adaptation of the proposition as to teacher accompaniment as a supervisory strategy of pedagogical practices in favor of pedagogical change in primary Schools in Zulia State. El estudio se efectuó con el objetivo general de proponer lineamientos teó- ricos metodológicos de acompañamiento docente, como una estrategia de supervisión para el cambio de la práctica pedagógica en los laboratorios de informática de Educación Básica. La metodología es de tipo descriptivo prospectivo de carácter longitudinal. Se utilizaron como técnicas de recolección de datos la encuesta, la entrevista y la observación directa, con los instrumentos: cuestionario, guión estructurado y registro etnográfico con videos de la realidad de las aulas- laboratorios de las Escuelas Básicas: Jesús Obrero, 19 de Abril y Eugenio Sánchez García del Municipio San Francisco del Estado Zulia. Entre las conclusiones principales se mencionan: Inexistencia del proceso de supervisión en los laboratorios de informática por parte del supervisor del sector, una práctica pedagógica de aula tradicional, con demanda de cambios en lo gerencial y gestión pedagógica, lo que permitió la pertinencia de la propuesta con Lineamientos teóricos – metodológicos de Acompañamiento Docente como una estrategia de supervisión para el cambio de la practica pedagógica en las Escuelas Básicas del Estado Zulia.