info:eu-repo/semantics/article
Transactional learning and reading strategies in English for specific purposes courses
Aprendizaje significativo y estrategias de lectura en cursos de Inglés con fines específicos
Registro en:
10.5281/zenodo.6857912
Autor
Camperos García, Karlin Andrés
Resumen
The main objective of this study was to record and analyze the linguistic domain, reading habits and the application of reading strategies in English and Spanish university students enrolled in English for specific purposes (ESP) courses at a western Venezuela university. Our theoretical base proposes an update of the transactional learning perspective (Ausubel, Novak et al., 1983) and the historical sociocultural learning theory (Vygotsky, 2008, 1979). The data was collected through a cross-sectional study during 2009-2016/2018-2021 through the application of a survey with open responses in the first class of each academic semester to different groups of students at UNESUR without any prior preparation. The sample consisted of 1207 participants. The information collected was processed through the use of traditional descriptive statistical processes. The results reveal that the students of ESP courses (a) predominantly show a poor lexical-syntactic domain of the foreign language (FL); (b) show a predilection for short texts in simple language that usually appear in daily publications such as newspapers and magazines; (c) use reading strategies infrequently and this affects the use of the contents studied; (d) demonstrate knowledge of certain reading strategies (skimming, scanning, summarizing, recognition of linguistic and syntactic cues) although they gradually preferred not to use them in their readings. These fundamental findings allow us to infer that students, in general, do not take complete advantage of the strategies known by them or use them incorrectly, and this is reflected in their reading comprehension and general academic performance. Likewise, students must receive in ESP courses, on a constant basis, effective instruction on the strategies they can use to read academic texts in their native language (L1) and in a foreign language (FL) in order to improve their comprehensive results in the academic reading process. Este estudio tuvo como principal objetivo registrar y analizar el dominio lingüístico, los hábitos de lectura y la aplicación de estrategias de lectura en inglés y castellano en estudiantes universitarios inscritos en cursos de inglés con fines específicos (IFE) en una universidad del occidente venezolano. Nuestra base teórica propone una actualización de la perspectiva del aprendizaje significativo (Ausubel, Novak et al., 1983) y la teoría del aprendizaje histórico sociocultural (Vygotsky, 2008, 1979). Los datos fueron recogidos a través de un estudio transversal durante los años 2009-2016/2018-2021 mediante la aplicación de una encuesta con respuestas abiertas en la primera clase de cada semestre lectivo a grupos distintos de estudiantes de UNESUR sin ningún tipo de preparación previa. La muestra estuvo constituida por 1207 participantes. La información recopilada fue procesada mediante el uso de procesos estadísticos descriptivos tradicionales. Los resultados revelan que los estudiantes de cursos de IFE (a) muestran, predominantemente, un escaso dominio léxico sintáctico de la lengua extranjera (LE); (b) muestran predilección por textos cortos de lenguaje sencillo de aparición usual en publicaciones diarias tales como periódicos y revistas; (c) utilizan con poca frecuencia estrategias de lectura y esto incide en el aprovechamiento de los contenidos estudiados; (d) demuestran conocer ciertas estrategias de lectura (skimming, scanning, summarizing, reconocimiento de claves lingüísticas y sintácticas) aunque prefirieron gradualmente no utilizarlas en sus lecturas. Estos hallazgos fundamentales permiten inferir que los estudiantes, de forma general, no aprovechan cabalmente las estrategias conocidas por ellos o las utilizan incorrectamente y esto se refleja en su comprensión lectora y rendimiento académico. Asimismo, los estudiantes deben recibir en los cursos de IFE, de manera constante, instrucción efectiva sobre las estrategias que pueden usar para leer textos académicos en lengua materna (L1) y LE a fin de mejorar sus resultados integrales en el proceso de lectura académica.