info:eu-repo/semantics/article
Use of the canaima educational tool from the perspective pedagogical for primary education teachers
Uso de la herramienta canaima educativa desde la perspectiva pedagógica de docentes de Educación Primaria
Autor
Meléndez Romero, Carmen Elvira
Resumen
The purpose of this research is to: Interpret the meaning of the Canaima Educational Tool from the pedagogical perspective of Primary Education Teachers of the EB “Manuel Cedeño”, Peña Municipality, Yaracuy state, for which the following purposes were established: (a) Explore the reasons that lead to the use of the Canaima Educative tool from the pedagogical perspective of primary school teachers. (b) Describe the factors that influence the pedagogical use of the Canaima Educative tool by primary school teachers; and (c) Unveil the use of the Canaima Educative tool from the pedagogical perspective of Primary Education teachers. Likewise, this proposal was methodologically framed in the interpretive paradigm, with a qualitative approach, under the phenomenological method supported by hermeneutics, and the research line Information and Communication Technology. Contributing to generate new contributions by interpreting the pedagogical use of the Canaima Educative tool, under an innovative and constructivist conception that is in accordance with the new educational trends and environment in which the student operates La presente investigación tiene como propósito: Interpretar el significado del uso de la Herramienta Canaima Educativa desde la perspectiva pedagógica de Docentes de Educación Primaria de la E.B “Manuel Cedeño” Municipio Peña del estado Yaracuy, para ello se establecieron los siguientes propósitos: (a) Explorar los motivos que conllevan al uso de la herramienta Canaima Educativa desde la perspectiva pedagógica de los docentes de educación primaria. (b) Describir los factores que inciden en el uso pedagógico de la herramienta Canaima Educativa por parte de los docentes de educación primaria; y (c) Develar el uso de la herramienta Canaima Educativa desde la perspectiva pedagógica de los docentes de Educación Primaria. Asimismo, esta propuesta se enmarcó metodológicamente en el paradigma interpretativo, con un enfoque cualitativo, bajo el método fenomenológico apoyado en la hermenéutica, y la línea de investigación Tecnología de Información y Comunicación. Contribuyendo a generar nuevos aportes al interpretar el uso pedagógico de la herramienta Canaima Educativa, bajo una concepción innovadora y constructivista que esté acorde con las nuevas tendencias educacionales y ambiente donde se desenvuelve el estudiante.