self-regulated learning: information and communication technologies (ict) and reading in higher education
aprendizaje autorregulado: las tecnologías de información y comunicación (tic) y la lectura en la educación superior
dc.creator | Valadez Huizar, Martha | |
dc.creator | González de la Torre, Yolanda | |
dc.date | 2020-10-05 | |
dc.date.accessioned | 2022-11-14T20:19:12Z | |
dc.date.available | 2022-11-14T20:19:12Z | |
dc.identifier | https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/2816 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5188663 | |
dc.description | The purpose of this article is to reflect on the process of self-regulation of learning and analyze the convenience and / or need to discuss the importance of this process in educational contexts, within the framework of the socialization of knowledge and the use of Information and Communication Technologies (ICT). We expose the review of some investigations that show data on the components of the process of self-regulation of learning, as well as proposals for its implementation in academics spaces that involve the use of new technologies is exposed. Particularly, we focus on the self-regulation of reading to exemplify and describe some components of regulatory process of learning, motivation, and selection of information and the elaboration of academic knowledge, reflected in academic performance of higher education student. Concludes whit the analysis of aspects in which the studies analyzed match particularly we highlight the figure of teacher as a mediator for the self-management of student learning. | en-US |
dc.description | El propósito de este trabajo es reflexionar sobre el proceso de la autorregulación del aprendizaje y analizar la conveniencia y/o necesidad de discutir la importancia de este proceso en contextos educativos, en el marco de la socialización del conocimiento y del uso de las Tecnologías de Información Comunicación (TIC). Se expone la revisión de algunas investigaciones que muestran datos sobre los componentes del proceso de autorregulación del aprendizaje, así como propuestas para su implementación en espacios académicos que implican el uso de las nuevas tecnologías. En particular nos enfocamos en la autorregulación de la lectura para ejemplificar y describir algunos componentes del proceso regulatorio del aprendizaje, la motivación, la selección de la información y la elaboración del conocimiento académico, reflejado en el desempeño académico de los estudiantes universitarios. Para cerrar se comentan los aspectos en que coinciden la mayoría de las investigaciones, particularmente resaltamos la figura del profesor como mediador para al autogestión del aprendizaje del estudiante. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/2816/1834 | |
dc.source | Red de Investigación Educativa; Vol. 12 No. 2 (2020): July-December; 31 - 45 | en-US |
dc.source | Red de Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 2 (2020): Julio-Diciembre; 31 - 45 | es-ES |
dc.source | Red de Investigación Educativa; v. 12 n. 2 (2020): Julio-Diciembre; 31 - 45 | pt-BR |
dc.source | 2244-7997 | |
dc.title | self-regulated learning: information and communication technologies (ict) and reading in higher education | en-US |
dc.title | aprendizaje autorregulado: las tecnologías de información y comunicación (tic) y la lectura en la educación superior | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Ensayo | es-ES |