info:eu-repo/semantics/article
be a university teacher in hypermodernity
sentido y significado de ser docente universitario en la hipermodernidad
Autor
Barráez Herrera, Douglas Pastor
Resumen
This article is about a study about being a university teacher in hypermodernity, and part of the following research question what are the meanings and meanings that social actors give to the practice of being a university teacher in the context of hypermodernity? The being of education is rooted in the being of man. The essence of education lies precisely in the possibility of guaranteeing a future to that being. The intent of the research was to deduce the senses and meanings about the development of being a university teacher in hypermodernism from the voice of social actors of the Fermín Toro University. Therefore, it was necessary to consider the innovations that are currently being introduced with Information Technology and Communication "ICT". This study was carried out, from a qualitative methodological perspective, under the theoretical perspective and the Hermeneutic-phenomenological method. I assumed the in-depth interview technique, applied to the social actors of the engineering faculty of the “Fermi Toro” University. The research achieved notoriety by revealing findings that emerged through significant units such as: practice of being a teacher, meaning and meaning, identity and hypermodernity. Finally, by way of reflection, the question was answered: How is identity given in the university teaching being? through the social actors when confirming the articulation and integration of the most relevant social meanings, in emerging theoretical elements that shaped the great findings of the present investigation. Este artículo trata de un estudio sobre el ser docente universitario en la hipermodernidad, y parte de la siguiente pregunta de investigación ¿Cuáles son los sentidos y significados que le otorgan los actores sociales a la práctica de ser docente universitario en el contexto de la hipermodernidad? El ser de la educación se encuentra radicado en el ser del hombre. La esencia de la educación reside precisamente en la posibilidad de garantizar un porvenir a ese ser. La intencionalidad de la investigación fue deducir los sentidos y significados acerca del desarrollo de ser docente universitario en la hipermodernidad desde la voz de actores sociales de la Universidad Fermín Toro. Por ello, fue necesario considerar las innovaciones que actualmente se están introduciendo con las Tecnologías de la Información y la Comunicación “TIC”. Este estudio se realizó, desde una perspectiva metodológica cualitativa, bajo la óptica teórica y el método de la Hermenéutica-fenomenológica. Asumí la técnica de la entrevista en profundidad, aplicada a los actores sociales de la facultad de ingeniería de la Universidad “Fermín Toro”. La investigación logró notoriedad al revelar hallazgos que emergieron a través de las unidades de significativos como: práctica de ser docente, sentido y significado, identidad e hipermodernidad. Finalmente, a modo de reflexión, se respondió a la interrogante ¿De qué forma se da la identidad en el ser docente universitario? a través de los actores sociales al confirmar la articulación e integración de los significados sociales más relevantes, en elementos teóricos emergentes que configuraron los grandes hallazgos de la presente investigación.