info:eu-repo/semantics/article
effect of learning based on problems (ABP) on the academic yield of the students of Agro-industrial Engineering of UCLA.
efecto del aprendizaje basado en problemas (ABP) sobre el rendimiento académico de los estudiantes de Ingeniería Agroindustrial de la UCLA.
Autor
Valdez D., Mireya
Márquez Vizcaya, Zaida Josefa
Estanga B., Marisela
Resumen
This investigation of Field had for objective to Execute a methodology of Learning that optimizes the Academic Yield in the students of the first semester of the Program Agroindustrial Engineering of the UCLA. It was of Experimental type with a Design Cuasiexperimental. He/she was carried out a diagnosis previously to establish the first floor yield using an instrument based on the university project “the student's of the Venezuelan Universities National Profile.” In the Experimental phase the population was conformed by the 58 students of the first semester of the cohort I-2011 that were divided in two groups; the experimental one and the control. The Methodology of Based Learning was used in Problems like method to optimize the Yield. The instrument went the definitive notes when concluding the semester. The results were obtained through a Test “t” of Student where the values of each one of the classes went superior to that of the chart in a level of 0.05 with 56 gl. You concluded that the Methodology of Based Learning in Problems contributes to optimize the student Academic Yield to be an innovative method. Esta investigación de Campo tuvo por objetivo ejecutar una metodología de Aprendizaje para optimizar el Rendimiento Académico en los estudiantes del primer semestre del Programa Ingeniería Agroindustrial de la UCLA. Orientada bajo un Diseño Experimental, de tipo Cuasiexperimento. Para la validación interna, se realizó previamente una diagnosis para establecer el rendimiento, utilizando un instrumento basado en el proyecto universitario “Perfil Nacional del estudiante de las Universidades Venezolanas”. En la fase Experimental la población estuvo conformada por los 58 estudiantes del primer semestre de la cohorte I-2011, que fueron divididos en dos grupos; el experimental y el control. Se utilizó la Metodología de Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) como método para optimizar el Rendimiento. El instrumento fueron las pruebas de rendimiento de las cuales se pudieron obtener las notas definitivas al finalizar el semestre. Los resultados fueron obtenidos a través de una Prueba “t” de Student, en donde los valores de cada una de las cátedras fueron superiores al de la tabla, en un nivel de 0.05 con 56 gl. Se concluyó que la Metodología de Aprendizaje Basada en Problemas contribuye a optimizar el Rendimiento Académico estudiantil por ser un método innovador.