info:eu-repo/semantics/article
The community service: a contribution from the human- professional dimension in higher education
El servicio comunitario: un aporte desde la dimensión humana-profesional en la educación superior
Autor
Mirabal de Oviedo., Nardys Jusmary
Resumen
The following educational experience is based on the development and subsequent implementation of the community project held in the community located at the center of Cabudare, in the Municipality of Palavecino, with the purpose that the Higher Education students put into practice their learning and teaching experience from their professional and human dimensions, to raise public awareness to visualize the importance of prevention in drug use and the spreading of AIDS to be healthy. This began with a participatory diagnosis, follwed by a design of an action plan with strategies and activities undertaken by all involved. It was based on a participatory action research methodology, taking into account origins, fundamentals, objectives with precise solutions to understand the reality of the environment. This implies that an adequate college preparation will expedite the best performance of students in community projects, providing effective solutions to the issues proposed for conscious prevention. La siguiente experiencia educativa se fundamenta en la elaboración y posterior ejecución del proyecto comunitario llevado a cabo en la comunidad de Cabudare Centro, Municipio Palavecino, con el propósito de que las estudiantes de Educación Superior lleven a la práctica sus aprendizajes y experiencia pedagógica desde sus dimensiones humanas y profesionales, para concientizar a la población al visualizar la importancia de la prevención en el consumo de drogas y contagio del sida para estar saludables. Se partió de un diagnostico participativo, luego se diseño un plan de acción con estrategias y actividades abordadas por todos los involucrados. Basado en una metodología de investigación acción participativa, tomándose en cuenta orígenes, fundamentos, objetivos con soluciones precisas, para comprender la realidad del entorno. Lo que implica que una adecuada preparación universitaria agilizara el mejor desempeño de las estudiantes en proyectos comunitarios, dando soluciones efectivas a las problemáticas propuestas, informando para prevenir conscientemente.