info:eu-repo/semantics/article
evaluating under the optical of other professions (a pedagogical experience)
evaluar bajo la óptica de otras profesiones (una experiencia pedagógica)
Autor
Oviedo, Yajaira
Rodríguez, Haedy
Resumen
This article determinates the pedagogical experience developed in the evaluation of the learnings of the diploma in university teaching managed by the Libertador Experimental Pedagogical University and Luis Beltran Prieto Figueroa University, during the academic period from March to April 2011. There was a group of 23 professional participants of different specialties. The purpose was to develop the theoretical and procedural knowledge to sustantiate and implement the evaluation of the learnings as a creative process inherent to the didactic process in the university education. Praxis generated answer to the explicit intentions in the course program. It itself originated some theoretical and practical reflections to trace a result that permits to the participants to assume a favorable attitude to the planning, administration and execution of an evaluative process together with enriched actions, humans, warm, emphatic, creative’s and filled of jocosity; all of these opened a space to a “learning by doing”, learning by sharing, learning both (teachers – participants) coming to do creative productions appropiate to the evaluative fact. Este artículo vislumbra la experiencia pedagógica desarrollada en el curso evaluación de los aprendizajes del diplomado en docencia universitaria administrado por la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Luis Beltrán Prieto Figueroa, durante el lapso académico marzo- abril 2011. El grupo conformado por 23 participantes profesionales de diferentes especialidades. El propósito, consistió en desarrollar saberes teóricos y procedimentales para fundamentar e instrumentar la evaluación del aprendizaje, como proceso creativo inherente al proceso didáctico en la educación universitaria. La praxis generada respondió a las intencionalidades explícitas en el programa de curso. La misma originó reflexiones de carácter teórico – práctico para delinear un resultado que permitiera en el participante la asunción de una actitud favorable hacia la planificación, administración y ejecución de un proceso evaluativo, conjuntamente con acciones enriquecidas, humanas, calurosas, empáticas, creativas y hasta llenas de jocosidad; ellas abrieron espacio para un “aprender haciendo”, “aprender compartiendo” “aprendiendo ambos” (docente - participantes), llegando a realizar producciones creativas pertinentes al hecho evaluativo.