info:eu-repo/semantics/article
evaluation of the development, design and implementation of projects classroom teaching of performing the education teachers national unity "Gran Mariscal de Ayacucho", parish union, de Barquisimeto, Lara state
evaluación de la elaboración, diseño y ejecución de los proyectos pedagógicos de aula que realizan los docentes de la unidad educativa nacional “Gran Mariscal de Ayacucho”, parroquia unión, de Barquisimeto, estado Lara.
Autor
Alvarado, Edgar
Resumen
The aim of the research was analyze the assessment by the director of the National Education Unit "Gran Mariscal de Ayacucho, about the preparation, design and implementation of Pedagogical Classroom Projects. The research design was field, descriptive, for execution, a sample of twenty (20) teachers, who answered a questionnaire type instrument. The technique of data analysis was the statistical frequency percentage. Among the conclusions found are cited: a) The director in its role as guarantor of the educational process, evaluates whether teachers take into account when planning Pedagogical Classroom Projects, the constructivist approach demanded by the current curriculum design. However, fostering a comprehensive learning environment as one of the objectives of the PPA, in relation to the student. b) A significant number of teachers believe that the director in planning assesses whether pedagogic projects of school, teachers do to educate for democracy and social harmony. c) 72% of teachers acknowledged that the principal evaluates rarely, if these crosscutting integrated into the fields of being, doing and sharing through concepts and procedures.
El objetivo de la investigación fue analizar la evaluación que realiza el director de la Unidad Educativa Nacional “Gran Mariscal de Ayacucho, acerca de la elaboración, diseño y ejecución de los Proyectos Pedagógicos de Aula. El diseño de la investigación fue de campo, descriptiva, para su ejecución se seleccionó una muestra de veinte (20) docentes, a quienes se les aplicó un instrumento tipo cuestionario. La técnica de análisis de los datos fue la frecuencia estadística porcentual. Entre las conclusiones encontradas se citan: a) El director en su función de garante del proceso educativo, evalúa si los docentes toman en cuenta al planificar los Proyectos Pedagógicos de Aula, el enfoque constructivista que demanda el Diseño Curricular vigente. Sin embargo, no se propicia un ambiente integral de aprendizaje como uno de los objetivos de los PPA, con relación al alumno. b) Un número importante de docentes consideran que el director evalúa si al planificar los Proyectos Pedagógicos de Plantel, los docentes lo hacen para educar para la democracia y la convivencia social. c) El 72% de los docentes reconoció que el director evalúa en pocas ocasiones, si éstos integran en los ejes transversales los campos de ser, hacer y convivir a través de conceptos y procedimientos.