info:eu-repo/semantics/article
problems and challenges of research in the 21st century. (the case of the riems and the conformation of the anthropico)
problemas y retos de la investigación en el siglo XXI. (el caso de la riems y la conformación de la antropoética)
Autor
ALVARADO HERNANDEZ, VÍCTOR MANUEL
MANJARREZ BETANCOURT, MARTÍN
Resumen
The investigation(research) in the 21st century faces one without number of challenges and problems, in it(he, she) is century in which we live, the not alone challenge of the investigation(research) if not of the education, it(he, she) is that one must harmonize(reconcile) the matter and the spirit, the nature and the culture, the science and the humanities, propitiating(causing) a reunion between(among) the technology and the humanism, integrating(repaying) the memory(report) and the project. For it we believe that the new paradigm of the investigation (research) and education is the conformation of the antropoética. In this document we approach the problematics that represents the Integral Reform of the Average Top Education RIEMS(Educational policy adopted by the Federal Government to modify the Common Curricular Framework of the National Baccalaureate System (SNB) and which gives rise to agreement number 444, published on October 21, 2008 in the official newspaper of the Federation), not only for the investigation(research), but also for the process of conformation of the antropoética, for it his(her, your) conceptual terms(ends) are approached, since(as, like) antropoética, transverse competitions and the notions of conformation, complexity. We have selected the scene (stage) of the average top education, specifically the baccalaureate, for which it (he, she) is in this level of the education, where. La investigación en el siglo XXI enfrenta un sin número de retos y problemas, en esta centuria en que vivimos, el reto no sólo de la investigación si no de la educación, es que debe conciliarse la materia y el espíritu, la naturaleza y la cultura, la ciencia y las humanidades, propiciando un reencuentro entre la tecnología y el humanismo, integrando la memoria y el proyecto. Por ello creemos que el nuevo paradigma de la investigación y educación es la conformación de la antropoética. En este documento abordamos la problemática que representa la Reforma Integral de la Educación Media Superior RIEMS (Política educativa adoptada por el Gobierno Federal para modificar marco Curricular común del Sistema Nacional de Bachillerato (SNB) y que da origen al acuerdo número 444, publicado el día 21 de Octubre de 2008 en el diario oficial de la Federación), no sólo para la investigación, sino también para el proceso de conformación de la antropoética. Para ello se abordan sus términos conceptuales, como antropoética, competencias transversales y las nociones de conformación, complejidad. Hemos seleccionado el escenario de la educación media superior, específicamente el bachillerato, porque es en este nivel de la educación, donde se generan diversas modalidades educativas que derivan en prácticas neoliberalistas de capacitación e instrucción, tal es el caso de la RIEMS, lo que inhibe el proceso de formación humana y por ende su posibilidad de formación antropoética. Esta ultima como una opción clave para la educación de las futuras generaciones.