info:eu-repo/semantics/article
educative mediation as an strategy for conflict ressulution in the classroom
mediación educativa como estrategia para la resolución de conflictos en el aula
Autor
Sánchez, Minora
Chávez Rea, Wilmer Rafael
Resumen
This article refers to an investigation which had objective to improve the communication and to decrease the conflicts into the educational field, in special manner on university professors where alternative means are required to resolve divergences such as Mediation. It’s framed in a field investigation of descriptive character. It proposes qualification to the resolution of classrooms’ conflicts. The subjects of study were conformed by 45 teachers of the institution, to whom the technique of the survey was applied through an instrument of questionnaire type, previous validation and self’s confidence. With the results it was managed to demonstrate the necessity to realise a qualification work about Educational Mediation, oriented to the teachers of the Veterinary Sciences Deanship that entail to strengthen through team work, academic efforts that are required to improve the resolution of classroom’s conflict. El presente artículo se refiere a una investigación cuyo objetivo mejorar la comunicación y disminuir los conflictos, en el ámbito educacional, de manera especial en los docentes universitarios donde se requiere un medio alternativo para resolver divergencias como lo es la Mediación. Está enmarcado en una investigación de campo de carácter descriptivo, propone la capacitación para la resolución de conflictos en el aula. Los sujetos de estudio lo conformaron 45 docentes de la institución, a quienes se les aplicó la técnica de la encuesta a través del instrumento tipo cuestionario, previa validación y confiabilidad del mismo. Con los resultados se logró evidenciar la necesidad de realizar un taller de capacitación sobre Mediación Educativa orientada a los docentes del Decanato de Ciencias Veterinarias que conlleven a afianzar a través del trabajo en equipo, esfuerzos académicos que se requieran para mejorar la resolución de conflicto en el aula.