info:eu-repo/semantics/article
strategies to encourage autonomous work in Mathematics III
estrategias para fomentar el trabajo autónomo en Matemática III
Autor
Cuicas Ávila, Marisol Pastora
Troncoso Rodríguez, Oswaldo Rafael
Resumen
The growth reached today by the information and communications technology (ICT) has generated a change in the role of actors in the educational process. Therefore, this study had as intention describe an experience on use of strategies incorporating the ICT to encourage the autonomous work among students in mathematics III of the career civil engineering of the Centroccidental University "Lisandro Alvarado" on issues vectors, coordinates polar geometry of space. A descriptive field study was realized, supported on a documentary investigation. To achieve the goals of the investigation and to obtain the information were in use classroom activities, discussion forum, questionnaires, conceptual maps, infogramas and written tests integrating the ICT. The results show the need to facilitate and strengthen this kind of strategies in the student. It was concluded that to encourage the autonomous work in the student, involves changes both conceptions of teaching as educational practices that promote the participation from the teacher, from the student and from the classmates. El auge alcanzado en la actualidad por las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), ha generado un cambio en el rol de los actores del proceso formativo. De allí que este estudio tuvo como propósito describir una experiencia del empleo de estrategias incorporando las TIC para fomentar el trabajo autónomo en los estudiantes de matemática III de la carrera de ingeniería civil de la Universidad Centroccidental “Lisandro Alvarado”, en los temas vectores, coordenadas polares y geometría del espacio. Se realizó un estudio de campo, descriptivo, apoyado en una investigación documental. Para alcanzar las metas de la investigación y recabar la información se utilizaron actividades presenciales, foro de discusión, cuestionarios, mapas conceptuales, infogramas y pruebas escritas integrando las TIC. Los resultados evidencian la necesidad de facilitar y fortalecer este tipo de estrategias en el estudiante. Se concluyó que el fomento del trabajo autónomo en el estudiante, supone cambios tanto de las concepciones del docente como de las prácticas educativas, que promuevan la participación desde el docente, desde el estudiante y desde los compañeros de estudio.