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Health education to stds prevention and responsible sexuality
Educación para la salud en la prevención de ETS y la sexualidad responsable
Autor
Camero Solórzano, Yuneyda
Meléndez Mogollón, Isabel
García Silvera, Edgar
Álvarez González, Arelys
Resumen
Sexually Transmitted Diseases (STDs) are important pathologies in public health, with young people being a vulnerable group worldwide, due to the frequent exercise of an early, unreflective and reckless sexuality. The objective of the research was to analyze the impact of health education on the prevention of sexually transmitted ++diseases and the exercise of responsible sexuality, considering the knowledge, culture and sexual practices of nursing students of the first regular academic period 2019 from the Instituto Superior Tecnologico Libertad. The research had a quantitative approach, a non-experimental, descriptive design, with a cross-sectional field modality. The sample was intentional, of 240 students, to whom surveys were applied before and after the educational interventions. As a relevant result, it was obtained that 35.7% began their sexual activity between 15 and 18 years, the level of knowledge on the subject increased from 8% to 12%, there is resistance on the part of women to the use of condom, and only 69% of men use it. Regarding the issue of sexuality, this is partially addressed between parents and young people, there is a tendency to hidden couple relationships, and to sexual practice with several partners. Conclusions: The level of knowledge about STDs improves significantly, however, doubts remain. The lack of confidence in sexuality issues, hidden partner relationships and the tendency not to carry out routine medical check-ups were maintained. This implies considering more complex intervention strategies that involve public health policies aimed at education and the development of responsible sexuality. Las Enfermedades de Transmisión Sexual (ETS), son patologías importantes en salud pública, siendo los jóvenes un grupo vulnerable a nivel mundial, debido al ejercicio frecuente de una sexualidad temprana, poco reflexiva e imprudente. El objetivo de la investigación fue analizar el impacto de la educación para la salud en la prevención de enfermedades de transmisión sexual y el ejercicio de una sexualidad responsable, considerando el conocimiento, creencias y prácticas sexuales de los estudiantes de enfermería del primer período académico ordinario 2019 del Instituto Superior Tecnológico Libertad. La investigación tuvo un enfoque cuantitativo, diseño no experimental, descriptivo, con una modalidad de campo, de corte transversal. La muestra fue intencional, de 240 estudiantes, a quienes se les aplicaron encuestas antes y después de las intervenciones educativas. Como resultado relevante, se obtuvo que el 35,7 % inició su actividad sexual entre 15 y 18 años, el nivel de conocimiento en el tema se incrementó de un 8% a un 12%, existe resistencia por parte de las mujeres al uso del preservativo, y solo el 69% de los hombres lo utilizan. En cuanto al tema de sexualidad, este es abordado parcialmente entre padres y jóvenes, existe la tendencia a las relaciones de pareja ocultas, y a la práctica sexual con varias parejas. Conclusiones: El nivel de conocimiento sobre ETS mejora significativamente, no obstante, siguen existiendo dudas. Se mantuvo la falta de confianza en temas de sexualidad, las relaciones de parejas ocultas y la tendencia a no realizar chequeos médicos de rutina. Esto implica considerar estrategias de intervención más complejas, que involucren políticas públicas de salud, direccionadas a la educación y el desarrollo de una sexualidad responsable