info:eu-repo/semantics/article
Five years of the "Lisandro Alvarado" stimulus to research program (PEILA): institutional response for the UCLA’s researcher work
Cinco años del programa estímulo a la investigación “Lisandro Alvarado” (PEILA): respuesta institucional a la labor del investigador de la UCLA
Autor
Sáenz, Homero
Márquez, Ysabel Cristina
Matheus, Nyurky
Resumen
The University Council of the Centroccidental "Lisandro Alvarado" University (UC-UCLA) on 27-07-2011 approved the request of the Scientific Humanistic and Technological Development Council (CDCHT) for the creation of the "Lisandro Alvarado" Stimulus to Research Program (PEILA). It was implemented as of 2012. During these five years this Program has recognized the work of UCLA’s researchers. The PEILA, based on exclusively academic criteria, classifies researchers into three levels, which receive resources to support their research activity. Accredited researchers are recognized annually for their publications with an additional bonus for them. The program started with 249 accredited researchers in seven areas of knowledge and by 2016 were 161 registered and although level I decreased 43%, levels II and III increased 19 and 3% respectively. The results for the period 2012-2016 show that, despite the budget crisis, the PEILA has been consolidated as an instrument for institutional recognition and stimulation of university research at UCLA El Consejo Universitario de la Universidad Centroccidental “Lisandro Alvarado” (CU-UCLA) el 27-07-2011 aprobó la solicitud del Consejo de Desarrollo Científico Humanístico y Tecnológico (CDCHT) para la creación del Programa de Estímulo a la Investigación “Lisandro Alvarado” (PEILA). El mismo fue implementado a partir del 2012. Durante estos cinco años este Programa ha reconocido la labor del investigador de la UCLA. El PEILA con base en criterios exclusivamente académicos clasifica a los acreditados en tres niveles, los cuales reciben recursos para apoyar su actividad investigativa. Actualmente los investigadores acreditados reciben un incentivo en forma de un fondo de trabajo académico sujeto a rendición de cuentas y adicionalmente les son reconocidas anualmente sus publicaciones con una bonificación sin rendición de cuentas. El programa se inicia con 249 investigadores acreditados en siete áreas del saber y para 2016 había 161 registrados y aunque el nivel I disminuyó en 43%, los niveles II y III aumentaron en 19 y 3% respectivamente. Los resultados durante el período 2012-2016 demuestran que a pesar de la crisis presupuestaria, el PEILA se ha consolidado como instrumento de reconocimiento institucional y estímulo a la investigación universitaria en la UCLA
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Dialogical principles for qualitative inquiry: a nonfoundational path
Pozzebon, Marlei; Rodriguez, Charo; Petrini, Maira de Cassia (Univ Alberta, Int Inst Qualitative Methodology, 2014)Leaving the thesis proposal defense room, the PhD business student had an important assignment to accomplish before being authorized to set a date for defending her thesis: to better justify the validity of her qualitative ... -
The flower workshop in psychosocial rehabilitation: A pilot study
Pereira, Alfredo; Pereira, Maria Alice Ornellas