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The Marketing strategies of the sugar cane production units of the Valle del Turbio, Peña Municipality, Yaracuy state, Venezuela
Las Estrategias de mercadeo de las unidades de producción de caña de azúcar del Valle del Turbio, Municipio Peña, estado Yaracuy, Venezuela
Resumen
The general objective of this research was to describe the marketing strategies applied by the Sugar Cane Production Units, Valle del Turbio, Peña, Municipality, Yaracuy state, Venezuela (Period 2016-2017). A total of 7 producers were selected as part of the sample. They are part of the SAGAZ system of the company Azucarera Río Turbio, C.A. It is a descriptive field study, with a non-experimental, transactional design. Two instruments were developed in order to evaluate the business environment (survey) and the marketing mix (interview script). The main results include an evaluation matrix of external factors, the characterization of the production units studied and the main strategies applied. One of the main conclusions establishes that the business environment is perceived as one of high uncertainty, opportunities are not fully exploited, threats require taking actions for survival in order to adapt to periods of crisis. Esta investigación tuvo como objetivo general describir las estrategias de mercadeo aplicadas por las Unidades de Producción de Caña de Azúcar, del Valle del Turbio, Municipio, Peña, estado Yaracuy, Venezuela (Período 2016-2017). La muestra seleccionada fue de 7 productores que integran el sistema SAGAZ de la empresa Azucarera Río Turbio, C.A. Se trata de un estudio descriptivo de campo, de diseño no experimental, transaccional. Se elaboraron dos instrumentos para evaluar el ambiente de negocios (encuesta) y el marketing mix (guion de entrevista). Como principales resultados se incluyen una matriz de evaluación de los factores externos, la caracterización de las unidades de producción estudiadas y las principales estrategias de mercado aplicadas. Entre las conclusiones más relevantes: el ambiente de negocios se percibe como de alta incertidumbre, las oportunidades no son completamente aprovechadas, las amenazas exigen asumir acciones para sobrevivencia a fin de adaptarse a períodos de crisis.