info:eu-repo/semantics/article
KNOWLEDGE AND ATTITUDES ABOUT THE BLOOD DONATION AT THE SUPERIOR SCHOOL "MARISCAL SUCRE" MANAGEMENT
CONOCIMIENTOS Y ACTITUDES SOBRE DE LA DONACIÓN DE SANGRE EN LA ESCUELA SUPERIOR DE MAESTROS “MARISCAL SUCRE”
Autor
Fernandez Mamani, Zaida Rocio
Resumen
Objectives: To evaluate the knowledge and describe the attitudes that students of the Mariscal Sucre School of Teachers have about blood donation.
Methods: The research is of a quantitative cross-sectional type, the type of sampling used is: Stratified random sampling and was carried out during the months of April to August 2019, obtaining a sample constituted by 219 Students of the different levels of training of the SCHOOL SUPERIOR MASTERS "MARISCAL SUCRE"
Results: Students were evaluated regarding the general knowledge they have regarding blood donation and a percentage of 45.7% of those who failed were obtained, which constitute students who failed to respond correctly to 50% of the Basic questions, regarding attitudes, students considered that donating blood is important and that with the necessary information they would donate blood in the future, taking into account that the main reason for doing so would be for a family member or friend to need it. Among the factors that prevent donating blood are the little information they receive on the subject, there is a probability of 2.18 (p <0.01) times that the reprobate do not consider donating blood for fear of contracting any disease during the act of donation and there is a belief that donated blood is marketed.
Conclusions: While a little more than half of the students demonstrated to have basic knowledge in blood donation, there are misconceptions among the population of the master school "Mariscal Sucre", there are still many myths and taboos that prevent the student from performing the voluntary act of blood donation. Objetivos: Evaluar los conocimientos y describir las actitudes que tienen los estudiantes de la Escuela Superior de Maestros “Mariscal Sucre” acerca de la donación de sangre.
Métodos: La investigación es de tipo cuantitativo transversal, el tipo de muestreo usado es: Muestreo aleatorio estratificado y fue llevado a cabo durante los meses de abril a octubre 2019, obteniendo una muestra constituida por 219 Estudiantes de los distintos grados de formación.
Resultados: Se evaluó a los estudiantes respecto a los conocimiento generales que poseen en cuanto a la donación de sangre y se obtuvo un porcentaje de 45,7 % de reprobados, los cuales se constituyen en estudiantes que no alcanzaron responder correctamente el 50 % de las preguntas básicas, en cuanto a las actitudes los estudiantes consideraron que donar sangre es importante y que con la información necesaria donaría sangre en un futuro, tomando en cuenta que el principal motivo para hacerlo sería que un familiar o amigo lo necesitara. Entre los factores que impiden donar sangre están la poca información que reciben acerca del tema, hay una probabilidad de 2,18 (p<0,01) veces que los reprobados no consideran donar sangre por el temor de contraer alguna enfermedad durante el acto de donación y existe la creencia de que la sangre donada es comercializada.
Conclusiones: Si bien un poco más de la mitad de los estudiantes demostró tener conocimientos básicos en donación de sangre, hay ideas erróneas entre la población de la escuela superior de maestro “Mariscal Sucre”, aún existen muchos mitos y tabúes que impiden al estudiante realizar el acto voluntario de donación de sangre.