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Genealogía del paradigma onto-teo-político
Genealogía del paradigma onto-teo-político
Autor
Zagari, Ana
Rosas, Stella
Mitidieri, Carlos Federico
González Leoni, Mariano
Vinolo, Stéphane
Schutijser, Dennis
Gordillo Rodríguez, Ruth
Institución
Resumen
In 2016 the research was focused on analyzing some contemporary perspectives that contribute critically to the understanding of the onto-theo-political paradigm. On the one hand, following some contemporary conceptions of Spinoza’s work we can show that a thought of subjectivity is still possible if we release it from the framework of the onto-theological conception of metaphysics, and we can examine it as a non-substantial subject, discarded its position of principle and foundation, to become secondary, witness and, therefore, militant. Nietzsche and Kierkegaard operate an existential shift in philosophy, giving primacy to ethics, driven by the question of “how to live.” From this existential turning, the human challenge lies in finding meaning. From this point on, they differ, both in the basis of the question on meaning and in the formulation of answers. Thus, both invite to a search after the great stories, from a problematized individuality, autonomy and freedom. In Adorno’s thinking we can also see how the main foundations of the paradigm are put into question. Adorno maintains that it is no longer possible to grasp the totality of the real with the force of thought, since reason no longer agrees with a chaotic and fragmentary reality, after the catastrophes of the twentieth century. Hence his attempt is to pose a negative dialectic, since philosophy, otherwise, would only serve to veil reality and perpetuate its current situation. Lacoue-Labarthe allows us to think of a subject that is constituted from the reflection on politics and art, and that has its main reference point in Heidegger. He manages to distance himself from Heidegger’s metaphysics and, by doing so, to condition the subject from his ethical condition summarized in responsibility. Finally, we study the conception of geoculture by philosopher R. Kusch, who proposes an integrative worldview between the sacred and the profane, interpreting cultures of the Puna region and doing fieldwork, as well as reading the culture from the political point of view. In the same way, we continue to work phenomenologically with the Encyclical “Laudato si´” which, from the point of view of philosophical anthropology, deepens Heidegger’s criticism to the era of the technique essence. Caring for the common house is an appeal to privilege the place of man in the cosmos as a guarantor of all life, rather than to financial greed. En 2016 la investigación se abocó a relevar algunas perspectivas contemporáneas que aportan críticamente a la comprensión del paradigma onto-teo-político. Por un lado, siguiendo algunas concepciones contemporáneas de la obra de Spinoza, podemos mostrar que un pensamiento de la subjetividad sigue siendo posible si lo liberamos del marco de la concepción ontoteológica de la metafísica, y podemos examinarlo como un sujeto no sustancial, descartada su posición de principio y fundamento, para hacerse secundario, testigo y por lo tanto militante. Nietzsche y Kierkegaard operan un giro existencial en la filosofía, dando primacía a la ética, conducidos por la pregunta “cómo vivir”. Desde este giro existencial, el desafío humano radica en encontrar sentido. A partir de este punto divergen tanto en el fundamento de la pregunta por el sentido como en la formulación de las respuestas. Así, ambos invitan a una búsqueda después de los grandes relatos, a partir de una individualidad, una autonomía y una libertad problematizada. En el pensamiento de Adorno también podemos ver cómo los principales fundamentos del paradigma son puestos en cuestión. Sostiene Adorno que ya no es posible apresar con la fuerza del pensamiento la totalidad de lo real, dado que la razón ya no concuerda con una realidad caótica y fragmentaria, luego de las catástrofes del siglo XX. De ahí su intento de plantear una dialéctica negativa, en tanto que la filosofía, de otro modo, solo serviría para velar la realidad y eternizar su situación actual. Lacoue-Labarthe nos permite pensar en un sujeto que se constituye a partir de la reflexión sobre la política y el arte y que tiene como referente fundamental a Heidegger. Logra marcar una distancia con la metafísica heideggeriana y, al hacerlo, condicionar al sujeto desde su condición ética resumida en la responsabilidad. Por último, estudiamos la concepción de geocultura del filósofo R. Kusch, que plantea una cosmovisión integradora entre lo sagrado y lo profano, interpretando culturas de nuestra Puna y realizando trabajos de campo, como así también leyendo la cultura desde el campo de lo político. Del mismo modo, continuamos trabajando fenomenológicamente con la Encíclica Laudato Si’ que profundiza, desde la antropología filosófica, la crítica de Heidegger a la época de la esencia de la técnica. Cuidar la casa común es una apelación a privilegiar el puesto del hombre en el cosmos, como garante de la vida toda, antes que la avaricia financiera.