info:eu-repo/semantics/article
Escenógrafos argentinos: Juan Manuel Concado (1908-2000)
Escenógrafos argentinos: Juan Manuel Concado (1908-2000)
Autor
Beitía, María Clara
Pérez de Giuffré, Martha Alicia
Fernández, Roberto César
Beitía, Juan José
Sánchez, María Gregoria
Ponti, Nadia
Ferranti Alberdi, María Victoria
Institución
Resumen
This research project aims, as a general goal, to enquire about and understand the keys of the scenography of Manuel Juan Concado, in the broader realm of his professional work in the film industry between 1933 and 1952, as an inconspicuous agent in the so-called “Golden Age” of Argentine cinematography. Concado was a prolific scenographer and decorator, born in the city of Buenos Aires. He participated in a great number of audiovisual productions, of which there are registered 94 movies –although the author mentions he worked in more than 200 movies–, a high percentage within the Argentine film industry of those years. The research proposes to approach the work of the scenographer as a discursive construction that responds to a zeitgeist, and aims to unravel the production conditions of the scenography in the Argentine cinematography of those decades from the intersection of economic, social and aesthetic factors. As a complementary objective, this project aims to provide the methodological tools necessary for research to advanced students of the degree in Theatre Arts –those taking part in the research activities through the subject Research Seminar, of the fourth year of the study program. As a corollary of the subject, students prepare texts about the life and work of Manuel Juan Concado, in which they seek a critical articulation with his social and historical context and the cinematographic references that marked his activity. In the first stage of the project, developed in 2016, tasks related to the survey and cataloguing of documentary sources, both audiovisual and non-filmic, the writing of a biography, and the bibliographic search for the development of a theoretical framework that allows the analysis of the digitalized filmic images, were carried out. Among the non-filmic documents analysed (passports, letters, résumés, family photographs), a testimony by Concado was found, who stated –in an undated letter– that “I was a scenographer for over 200 films from Argentine cinema, from the silent to the sonorous, for 26 years; I participated in the first major –non-international– Film Festival in 1950 at the Hotel Provincial de Mar del Plata and decorated over 150 works in almost all theaters in Buenos Aires, so that for 26 years I worked intensely in activities related to the Visual Arts of my country. (...)” He worked for the E.F.A. Establecimiento Filmadores Argentinos, Argentina Sono Film, S.I.D.E., Rio de la Plata, Pampa Film, Baires, and collaborated with directors such as Luis Moglia Barth, José Ferreyra, Luis Bayon Herrera, Hugo del Carril, among others. Este proyecto de investigación se propone, como objetivo general, indagar y comprender las claves de la escenografía de Manuel Juan Concado, en el contexto más amplio de su labor profesional en la industria cinematográfica entre 1933 y 1952, como un agente poco visible de la llamada “época de oro” del cine argentino. Concado fue un prolífico escenógrafo y decorador nacido en la ciudad de Buenos Aires. Participó de numerosas producciones audiovisuales, de las cuales hay datadas 94 películas –aunque el autor menciona haber trabajado en más de 200– , un alto porcentaje dentro de la industria cinematográfica argentina de esos años. La investigación propone abordar la labor del escenógrafo como una construcción discursiva que responde a un “espíritu de época”, y apunta a desentrañar las condiciones de producción de la escenografía en el cine argentino de esas décadas a partir del entrecruce de cuestiones económicas, sociales y estéticas. Como objetivo complementario, este proyecto pretende proveer las herramientas metodológicas para la investigación a los estudiantes avanzados de la licenciatura en Artes del Teatro, quienes participan de las actividades investigativas a través de la materia Seminario de Investigación, del 4.º año de la carrera. Como corolario de la materia de grado, las estudiantes preparan textos sobre la vida y la obra de Manuel Juan Concado, en los que buscan una articulación crítica con su contexto social e histórico y las referencias cinematográficas que marcaron su actividad. En la primera etapa del proyecto, desarrollada en 2016, se realizaron tareas afines al relevamiento y catalogación de fuentes documentales, tanto audiovisuales como no fílmicas; la elaboración de una biografía; y la búsqueda bibliográfica para el desarrollo de un marco teórico que permita el análisis de las imágenes fílmicas digitalizadas. Entre los documentos no fílmicos relevados (pasaportes, cartas, currículum vitae y fotografías familiares), se encontró un testimonio de Concado, quien manifiesta –en una carta no datada– “fui escenógrafo de más de 200 películas del cine argentino, desde el mudo hasta el sonoro, durante 26 años; Participé del Primer Gran Festival –no internacional– del Cine efectuado en 1950 en el Hotel Provincial de Mar del Plata y decoré más de 150 obras en casi todos los teatros de Buenos Aires, de manera que durante 26 años trabajé intensamente en actividades afines a las Artes Visuales de mi país. (...)” Trabajó en las productoras E.F.A. Establecimiento Filmadores Argentinos, Argentina Sono Film, S.I.D.E., Río de la Plata, Pampa Film, Baires, y colaboró con directores tales como Luis Moglia Barth, José Ferreyra, Luis Bayon Herrera, Hugo del Carril, entre otros.