info:eu-repo/semantics/article
UNA APROXIMACIÓN A LO CAMP EN «LAS VIEJAS TRAVESTIS», DE COPI
UNA APROXIMACIÓN A LO CAMP EN «LAS VIEJAS TRAVESTIS», DE COPI
Author
D’Altilia, Cecilia Graciela
Institutions
Abstract
This paper analyzes the short story «Las viejas travestis», of Copi, published in Spanish in the book entitled Las Viejas travestis y otras infamias, in 1996. César Aira in his essay entitled Copi proposes a weak threshold between comics and theater in Copi's work, and a threshold between comics and theater; Aira will say: «The threshold, the thresholds are within the work of Copi and make his work. And the change from one medium to another is just one among a proliferation of passages (p. 14)». From this pose, this paper discusses the following hybridization gesture from the camp Copi tale. The text displays what Susan Sontag (1964) called «aesthetic camp», considering it a sensitivity; camp is love for the unnatural, artifice and exaggeration. One of the features of the camp, according to Sontag, is androgyny, exaggeration of sexual characteristics, traits that we will analyze. This aesthetic we read it as a postmodern gesture. In this paper, then, we will address camp in the story of Copi from the petition of Susan Sontag. Este trabajo se propone analizar el cuento «Las viejas travestis» de Copi, publicado, en español, en el libro titulado Las viejas travestis y otras infamias, en 1996. César Aira (1991), en su ensayo «Copi», propone un umbral débil entre el cómic y el teatro en la obra de Copi y, un umbral entre el cómic-teatro y el relato; dirá Aira: «El umbral, los umbrales, están dentro de la obra de Copi y la constituyen. Y el cambio de un medio a otro es apenas uno entre una proliferación de pasajes…» (p. 14). Partiendo de dicho planteo, el siguiente trabajo problematiza esta hibridación desde la estética camp del cuento de Copi. El texto despliega lo que Susan Sontag (1964) llamó «estética camp», considerándola como una sensibilidad; dirá que es el amor por lo no natural, el amor por el artificio y la exageración. Uno de los rasgos de lo camp, de acuerdo con Sontag, es la androginia, la exageración de las características sexuales. Dicha estética la leemos como un gesto posmoderno.