info:eu-repo/semantics/article
El lugar de Juan Escoto Eriúgena en el programa filosófico de Bertoldo de Moosburg
Autor
Ludueña, Ezequiel
Resumen
XII century was the century under most influence by Eriugena. Later, until Nicholas of Cusa, in the XV century,the presence of Eriugena weakens. The obvious reason for this decline is the condemnation of Periphyseon in 1225. However, since the Irishman’s though remained available in practice to the intellectualsthrough other channels, said decline can be explained by observing that Eriugena’s system was not prepared for the intellectual agenda of the XIII century. Evidently, Eriugena’s thought did not respond to the interest of the times, which were marked by more or less passionate acceptance or rejection of the work of the Stagirite. Except for the extremely fragmentary (and inconsistent) use of some of his institutions, the scholastics avoided it. However, in the Cologne Dominican Studium founded by Albertus Magnus in the first half of the XIV century, Eriugena’s thought became part of one of the most ambitious and innovative intellectual projects of the late Middle Ages: the making up of some sort of summa ad mentem platonicorum, the same name someone gave to Bertoldo di Moosburg’s commentary, Elementatio theologic. This research sets to indicate how any why Bertoldo applied the Eriugenian system to offer a philosophical and Christian interpretation of Proclean polytheism. El siglo de mayor influencia de Eriúgena fue el XII. Luego, hasta Nicolás de Cusa, en el XV, la presencia de Eriúgena se debilita. Una razón obvia de este declive es la condena del Periphyseon en 1225. Sin embargo, dado que el pensamiento del Irlandés continuó en la práctica a disposición de los intelectuales mediante otros canales, también podría explicarse dicho declive observando que el sistema de Eriúgena no se prestaba para el programa intelectual del siglo XIII. Evidentemente, el pensamiento de Eriúgena no respondió a los intereses de la época, signada por el rechazo o la aceptación, más o menos apasionada, de la obra del Estagirita. Salvo por el extremadamente fragmentario (e inconsciente) uso que de algunas de sus intuiciones, los escolásticos lo evitaron. Pero en el Studium dominico de Colonia fundado por Alberto Magno, en la primera mitad del siglo XIV, el pensamiento de Eriúgena formó parte de uno de los proyectos intelectuales más ambiciosos e innovadores de la última Edad Media: la composición de una suerte de summa ad mentem platonicorum, tal como alguien llamó al comentario de Bertoldo de Moosburg a la Elementatio theologica. En nuestro trabajo nos proponemos señalar cómo y para qué Bertoldo empleó el sistema eriugeniano para ofrecer una interpretación filosófica y cristiana del politeísmo procleano.