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Algunas puntualizaciones sobre las interpretaciones representacionalistas de la teoría del conocimiento de Tomás de Aquino
Autor
Anchepe, Ignacio Miguel
Resumen
With the publication of recent studies such as Species Intelligibilis: From percetion to knowledge by Leen Spruit (1994-5) and Theories of cognition in the later Middle Ages by Robert Pasnau (1997), there has been a significant growth in the interest among Medieval Philosophy scholars about subjects linked to the theory of knowledge, manly during the XIII and XIV centuries. In this context, the debate about representationalist theories gained importance. Such theories, as Claude Panaccio states, are those who assign a central function to the mental representations within the knowledge process. Our purpose is to analyze the role of these representations in Thomas Aquinas theory of knowledge. Firstly, we will examine critically the “official” or “traditional” interpretation of Thomas Aquinas’ gnoseology, which, due to its emphasis on a realistic point of view, has overlooked in some way the significance of mental representations. Secondly, we will examine the different nuances the notion of representationalism has in our context. Finally, we will discuss about whether Aquinas’ relationship between intellect and species has a merely cognitive character or whether the dimension of knowledge as an act deserves more attention. A partir de la aparición de recientes estudios tales como Species Intelligibilis. From percetion to knowledge de Leen Spruit (1994-5) y Theories of cognition in the later Middle Ages de Robert Pasnau (1997), ha crecido significativamente el interés de los estudiosos de la Filosofía Medieval por los temas vinculados a la teoría del conocimiento, particularmente, durante los siglos XIII y XIV. En este contexto, cobró importancia el debate acerca de las teorías representacionalistas, las cuales, en palabras de Claude Panaccio son aquellas que le otorgan una función crucial a las representaciones mentales dentro del proceso de conocimiento. Nuestro propósito es analizar el papel de estas representaciones en la teoría del conocimiento de Tomás de Aquino. Primeramente, someteremos a un examen crítico la interpretación “oficial” o “tradicional” de la gnoseología de Tomás de Aquino, la cual, a causa de su énfasis en un punto de vista realista, ha descuidado de alguna manera el valor de las representaciones mentales. En segundo lugar, examinaremos los distintos matices que recibe la noción de representacionalismo en nuestro contexto. Finalmente, discutiremos si la re lación entre intelecto y especie en Tomás de Aquino tiene un carácter meramente cogni tivo, o si es más oportuno no menospreciar la dimensión del conocimiento como acto.