info:eu-repo/semantics/article
Caribbean cultural identity based on curricular innovation and training project
Identidad cultural Caribe e innovación curricular en proyectos formativos
Autor
Jairo Eduardo Soto Molina
Milys Karina Rodelo Molina
Witt Jay Vanega
Bridy Patricia Ahumada González
Institución
Resumen
The study describes the factors that influence the recognition of the Caribbean cultural identity from the possibilities of curricular innovation and training projects in a public educational institution in Colombia. The qualitative approach was assumed, which allowed to know the perception and teaching practice through semi-structured interviews. It was concluded that the institution lacks active methodologies and training projects that address the problems of the context, contribute to the recognition of culture and identity construction processes. This makes it necessary to promote curricular innovation as a systemic process of resignification and collective participation, the self-realization of the ethical project of life and comprehensive training of students El estudio, describió los factores que influyen el reconocimiento de la identidad cultural Caribe desde las posibilidades de innovación curricular y proyectos formativos en una institución educativa pública en Colombia. Asumió el enfoque cualitativo, métodos que permitieron conocer la percepción y práctica docente a través de entrevistas semiestructuradas. Se concluyó que la institución carece de metodologías activas y proyectos formativos que atiendan las problemáticas del contexto, coadyuven al reconocimiento de la cultura y a los procesos de construcción de identidad. Esto hace necesario fomentar la innovación curricular como proceso sistémico de resignificación y participación colectiva, la autorrealización del proyecto ético de vida y formación integral de los educandos.