info:eu-repo/semantics/article
School violence: inclusion of theories for its prevention in the curricular networks
Violencia escolar: inclusión de las teorías para su prevención en las mallas curriculares
Autor
Rojas, Oscar
Solís, Doris
Valdez, Guillermo
Institución
Resumen
AbstractThe university professor must have the competences to face and prevent violence inthe classrooms, supported by the curriculum taught in said university institutions. Thepurpose of the research is to understand in the sample of three Chilean universitiesthe inclusion in their curricular networks, a subject of prevention of violence in theclassroom in undergraduate teacher training. The research is qualitative under a postpositiveparadigm from the ethnographic perspective. The snowball technique wasused, in-depth interviews were conducted with teachers submitted to content analysis.Among the results obtained, it is highlighted that in the curricular networks there areno transversal subjects on the subject of violence prevention. ResumenEl profesor universitario debe tener las competencias para enfrentar y prevenirla violencia en las aulas, sustentado en el currículo que se imparte en dichasinstituciones universitarias. El propósito de la investigación es comprender en lamuestra de tres universidades chilenas la inclusión en sus mallas curriculares, unaasignatura de prevención de la violencia en las aulas en la formación docente depregrado. La investigación es cualitativa bajo un paradigma post-positiva bajo laperspectiva etnográfica. Se utilizó la técnica de bola de nieve, se realizaron entrevistasen profundidad a profesores sometidos al análisis de contenidos. Entre los resultadosobtenidos se destaca que en las mallas curriculares no existen asignaturas transversalessobre el tema de la prevención de la violencia.