info:eu-repo/semantics/article
Sex education, construction of citizenship and peaceful solution of conflicts. Some theoretical contributions
Educación sexual, construcción de ciudadanía y solución pacífica de conflictos. Algunos aportes teóricos : Sex education, construction of citizenship and peaceful solution of conflicts. Some theoretical contributions
Autor
Martínez Romero , Emma Lucía
Vergara Santamaría , Dania
Institución
Resumen
Monitoring the scope of the application of laws, regulations and those responsible for the orientation of people in training is a necessity. It is necessary to study the mechanisms to organize, connect and maintain all the elements related to educational programs for the promotion and guarantee of human rights, which favorably affect the development of quality of life. The objective of the work was to analyze the contributions of some theoretical referents on education for sexuality, construction of citizenship and peaceful resolution of conflicts in Colombia. It was based on contributions from authors and entities such as Zúñiga et al., 2022, Villamizar, 2018; UNESCO, 2018; WHO, 2018; Preinfalk-Fernández, 2015; among others. A study with documentary design and descriptive level was carried out, through the interpretive analysis of different digital and printed sources. The most significant findings were distributed in four categories: sexual education; Building Citizenship; coexistence; and peaceful resolution of conflicts. It highlights the urgency of strengthening the family-school-society triad; development of updated teacher training programs that allow increasing the efficiency and sustainability of projects related to the subject; undertaking of more participatory actions of the actors within the educational communities for harmonious coexistence; promotion of practices for a healthy, responsible and pleasant sexual life; positive appreciation of inclusion and diversity; mitigation of school violence through processes of peacebuilding, citizenship and proper conflict management. Hacer seguimiento del alcance de la aplicación de leyes, normas y responsables de la orientación de personas en formación es una necesidad. Se requiere estudiar los mecanismos para organizar, conectar y mantener todos los elementos relacionados a programas educativos para la promoción y garantía de derechos humanos, que incidan favorablemente en el desarrollo de la calidad de vida. El objetivo del trabajo fue analizar los aportes de algunos referentes teóricos sobre educación para la sexualidad, construcción de ciudadanía y solución pacífica de conflictos en Colombia. Se fundamentó en aportes de autores y entidades como Zúñiga et al., 2022, Villamizar, 2018; UNESCO, 2018; OMS, 2018; Preinfalk-Fernández, 2015; entre otros. Se realizó un estudio con diseño documental y nivel descriptivo, mediante el análisis interpretativo de diferentes fuentes digitales e impresas. Los hallazgos más significativos se distribuyeron en cuatro categorías: educación sexual; construcción de ciudadanía; convivencia; y solución pacífica de conflictos. Resalta la urgencia de fortalecer la triada familia-escuela-sociedad; desarrollo de programas actualizados de formación docente que permitan incrementar la eficiencia y sostenibilidad de proyectos relacionados con la temática; emprendimiento de acciones más participativas de los actores dentro de las comunidades educativas para la convivencia armoniosa; fomento de prácticas para una vida sexual sana, responsable y placentera; valoración positiva de la inclusión y la diversidad; mitigación de la violencia escolar mediante procesos de construcción de paz, ciudadanía y manejo adecuado de conflictos.