info:eu-repo/semantics/article
The role of the Colombian teacher in the research field: El rol del docente colombiano en el ámbito investigativo
El rol del docente colombiano en el ámbito investigativo: The role of the Colombian teacher in the research field
Autor
Barrios Soto, Luis Manuel
Maradey Coronell, Juan Antonio
Delgado González, Mercedes Josefina
Institución
Resumen
Education needs a greater impact on society, which is why it is important that educational research becomes a necessity and a practice of educators, in order to generate reflections and solutions to current problems in the school environment. The purpose of this paper was to analyze the role of the Colombian teacher in the research field. Theoretically, it was based on Sánchez (2020); Burgos, Pico and Vélez (2020); Herrera, Guerrero and Ramírez (2018); Cifuentes and Pedraza (2017). Methodologically, it was conducted under the quantitative approach, with a non-experimental, cross-sectional, descriptive design. A survey was applied to a sample of 384 education professionals belonging to various areas of knowledge and institutions in Colombia. The results show that teachers in this country do not inquire and consequently do not publish. The conclusion is that educational work should be based on exploration for the generation of knowledge and to achieve the development of the country; the consolidation of projects by educators offers the opportunity to exchange results for the improvement of strategies and implementation of educational models that lead to achieve academic excellence by students. It is recommended to continue conducting studies on this topic, to investigate the causes of why educators do not fulfill their role as researcher. La educación necesita mayor impacto en la sociedad, por esto es importante que la investigación educativa se convierta en una necesidad y una práctica de los educadores, con el fin de generar reflexiones y soluciones a problemas actuales del entorno escolar. El presente trabajo tuvo como objetivo analizar el rol del docente colombiano en el ámbito investigativo. Teóricamente se fundamentó en Sánchez (2020); Burgos, Pico y Vélez (2020); Herrera, Guerrero y Ramírez (2018); Cifuentes y Pedraza (2017). Metodológicamente se realizó bajo el enfoque cuantitativo, con un diseño no experimental, transversal, de tipo descriptivo. Se aplicó una encuesta a una muestra de 384 profesionales de la educación pertenecientes a diversas áreas del conocimiento e instituciones de Colombia. Los resultados destacan que los docentes en este país no indagan y en consecuencia no publican. Como conclusión se tiene que la labor educativa debe estar fundamentada en la exploración para la generación de conocimiento y para lograr el desarrollo del país; la consolidación de proyectos por parte de los educadores ofrece la oportunidad del intercambio de resultados para la mejora de estrategias y puesta en marcha de modelos educativos que conlleven a conseguir la excelencia académica por parte del estudiantado. Se recomienda continuar realizando estudios sobre este tema, para indagar las causas de por qué los educadores no cumplen con su rol de investigador.