info:eu-repo/semantics/article
The ghostwriter. Participation in academic fraud of degree theses in universities: El escritor fantasma. Participación en el fraude académico de las tesis de grado en las universidades
El escritor fantasma. Participación en el fraude académico de las tesis de grado en las universidades: The ghostwriter. Participation in academic fraud of degree theses in universities
Autor
García Yamín, Nubia
Institución
Resumen
The university has been affected in recent decades by the appearance of a character who acts in the shadows, called a ghost writer or black, an active subject who participates in fraud in the completion of final degree projects, whose authorship is his. and not the student. The purpose of this research was to interpret the perceptions of some ghostwriters about their participation in academic fraud in the completion of undergraduate and postgraduate thesis at the university, as a subject participating in a form of consensual plagiarism, which is increasing at a speed dizzying. For Montesinos (2013), this fraud constitutes a form of plagiarism, because for it to be committed it is not necessary that the conduct be contrary to the consent of the plagiarized author. To achieve this purpose, a study was carried out from a qualitative approach with application of the hermeneutical method. The techniques used were the comparative analysis of some disciplinary regulations and the interview. Five key informants, of different Latin American nationalities, participated by providing information according to their experience and subjective and particular perception of reality. The results show coinciding opinions on the causes for which students and professionals come to them, on their motivations, on the consideration of the person responsible the academic fraud, and on their positive and negative assessment of their activity. Finally, some recommendations for university institutions are presented based on the information provided by the informants and the researcher. La universidad se ha visto afectada en estas últimas décadas por la aparición de un personaje que actúa a la sombra, llamado escritor fantasma o negro, sujeto activo que participa en la realización de trabajos finales de grado, cuya autoría es suya, y no del estudiante. Esta investigación tuvo como propósito interpretar las percepciones de algunos escritores fantasmas acerca de su participación en el fraude académico en la realización de tesis de grado y postgrado en la universidad, como sujeto participante en una forma de plagio consentido, que va in crescendoa una velocidad vertiginosa. Para Montesinos (2013), este fraude conforma una forma del plagio, pues para que se cometa no es necesario que la conducta seacontraria al consentimiento del autor plagiado. El enfoque fue cualitativo con aplicación del método hermenéutico. Se utilizó el análisis comparativo de algunos reglamentos disciplinarios y de las entrevistas. Cinco informantes clave, de distintas nacionalidades latinoamericanas, participaron aportando información según su experiencia y percepción subjetiva de la realidad. Los resultados muestran opiniones coincidentes en las causas por las cuales los estudiantes y profesionales acuden a ellos, en sus motivaciones, en la consideración acerca del responsable en quien recae el fraude académico, y acerca de su valoración positiva y negativa de su actividad. Por último, se presentan algunas recomendaciones para las instituciones universitarias con base en las informaciones aportadas por los participantes y la investigadora.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Consideration on the borders of the typical fraud . The problem of fraud law in the crime of tax fraud
Echavarría Ramírez, Ricardo (Universidad EAFIT, 2013-11-12) -
Strategies to inhibit and prevent fraud in scientific research
França Tarragó, Omar