info:eu-repo/semantics/article
Reading promotion by reading aloud in communitarian radio broadcast: diagnostic study
Promoción de la lectura por medio de la lectura en voz alta en la radio comunitaria: estudio diagnóstico
Autor
Zambrano, Olga
Cárdenas, Yamile
Institución
Resumen
At school, reading aloud is mechanical, repetitive, and meaningless. It has neither purpose nor real audience. This perception is away from its social and aesthetic sense: a communication experience that develops competence motivates and emerges emotions in social settings where occurs. This paper intends to take advance its social potential to promote reading. As part of a larger study on the formation of children as reading promoters through radio broadcasting, results of the diagnostic phase are reported, whose purpose was to know how a group of 27 primary school students from Lobatera, Táchira state, read aloud. Children were classified into three groups: fluid reader, moderately fluent reader and little fluid reader. Children classified as “fluent readers” demonstrated suitability in: voice volume, words articulation, pauses and intonation. In spite of these strengths, some weaknesses related to inadequate realization of pauses and intonation of exclamation and interrogation, and expressive reading persist. En la escuela, la lectura en voz alta es mecánica, repetitiva, carente de significado, sin propósitos ni audiencias reales. Esta visión se aleja de su sentido social y estético: una experiencia de comunicación que desarrolla competencias, motiva y despierta emociones en los ámbitos sociales donde tenga lugar. Este trabajo pretende aprovechar su potencial social para promover la lectura. Como parte de un estudio más amplio sobre la formación de niños promotores de lectura a través de la radio, se reportan los resultados de la fase diagnóstica, cuyo propósito fue conocer cómo realiza la lectura en voz alta un grupo de 27 estudiantes de educación primaria del municipio Lobatera, estado Táchira. Se clasificó a los niños en tres grupos: lector fluido, lector medianamente fluido y lector poco fluido. Los niños catalogados como “lectores fluidos” demostraron adecuación en aspectos como el volumen de la voz, la articulación de las palabras, las pausas y la entonación. Junto a estas fortalezas, persisten debilidades relacionadas con la realización inadecuada de pausas y en la entonación de los signos de exclamación e interrogación, así como en la lectura expresiva.