info:eu-repo/semantics/article
Pop up books in the classroom: words and images on the move.
Libros Pop Up en el aula de clase: palabras e imágenes en movimiento.
Autor
Alba, Alexandra
Institución
Resumen
The visual culture establishes, in the contemporary period, the axis from which the communication is enabled between the new generations, dominating not only public spaces but also private spaces as well. Then, it is necessary to involve the school in the activation of practices and strategies who allow the analysis of visual information that dominates the daily life of students and linking with an essential ability in the academic performance such as thewriting. From the stated before, an intervention proposal was design with a methodological base supported in the qualitative paradigm and framed in to research – action method, through which a series of strategies that focused on the image were made and always on relation to the production of writing texts, specifically in the production of pop up books in the classroom. The fundamental purpose was to develop in 5th grade elementary school students from the Escuela Bolivariana Villafañe (San Cristóbal municipality, Táchira) written communication skills through the use of the image. It was evaluated through the analysis of texts produced by students in approached and from notes taken by the teacher during work sessions. When the obtain resultswere analyzed was observed in the students the increment of his writing communication skills, the activation of creative thinking to produce his own ideas and integrate to the texts and also was achieved incorporate the development of mobile mechanisms who belong to paper engineering toexpress meanings present in written texts. La cultura visual constituye, en la época contemporánea, el eje a partir del cual la comunicación se activa entre las nuevas generaciones, dominando no solo los espacios públicos, sino también los privados. Entonces, es preciso involucrar a la escuela en la activación de prácticas que permitan el análisis de la información visual que domina la cotidianeidad de los estudiantes y vincularla con una habilidad esencial en el desempeño académico, como lo es laescritura. A partir de lo anterior, se diseñó una propuesta de intervención con una base metodológica sustentada en el paradigma cualitativo y enmarcada en el método de investigación- acción, a través de la cual se realizaron una serie de estrategias que se centraron en la imagen y siempre en relación con la producción de textos escritos, específicamente en la producción delibros pop up en el aula de clase. El propósito fundamental fue desarrollar en los alumnos del 5.º grado de Educación Primaria de la Escuela Bolivariana Villafañe (municipio San Cristóbal, Táchira) destrezas de comunicación escrita a través del uso de la imagen; se evaluó a través del análisis de los textos producidos por los estudiantes, y cuando se analizaron los resultadosobtenidos se observó el incremento de sus habilidades de comunicación escrita, la activación del pensamiento creativo al producir ideas propias e integrarlas a los textos y también se logró incorporar la elaboración de mecanismos movibles propios de la ingeniería de papel para expresar significados presentes en los textos escritos.