info:eu-repo/semantics/article
La voz "testimonial" de la esclava María de Regla en Cecilia Valdés de Cirilo Villaverde
La voz "testimonial" de la esclava María de Regla en Cecilia Valdés de Cirilo Villaverde
Autor
Piazza de la Luz, Ivonne
Institución
Resumen
The essay proposes an analysis of the narrative voice of the slave María de Regla in Cecilia Valdés (1882), work of Cuban author Cirilo Villaverde, from the point of view of what John Beverley defines as "testimonio "-a struggle weapon to defend herself—and from Gayatrik Spivak's proposals in her essay "Can the Subaltern Speak?", who argues the legitimacy of testimonies due to the dependence on the intellectual to express the subaltern's condition. A forum has been conceded to María de Regla to expose her version of the events; her testimony seems, in certain ways, to match some features of the "new" testimonial genre, enabling various approaches to her discourse. The white and intellectual narrator who organizes the text becomes an implicit accomplice in the task of repression when he manipulates the authenticity of the slave's narrative, transforming it in a sort of "spectacle". El ensayo asedia la voz narrativa de la esclava María de Regla, en la obra Cecilia Valdés (1 882), del cubano Cirilo Villaverde, des de la perspectiva de lo que John Beverley define como "testimonio" -un "arma" de lucha para revelarse y defenderse- y desde las propuestas de Gayatrik Spivak, en su ensayo "Can the Subaltern Speak?", en el que se argumenta la legitimidad de los mismos debido a la dependencia del intelectual para decir la condición del subalterno. A la negra esclava se le ha concedido un "foro" en el cual exponer su versión de los hechos, y su "testimonio" parece resistir el cotejo de algunas características del "nuevo" género testimonial, lo que nos permite diversas entradas a su discurso. El narrador "blanco" e "intelectual", que organiza el texto, se convierte en cómplice implícito en la labor de represión, al manipular la autenticidad del relato de la esclava, transformándolo en una suerte de "espectáculo".