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Looking back. Rationality and irrationality in classical Greece.
Mirada retrospectiva. Racionalidad e irracionalidad en a Grecia clásica.
Autor
Leyra Soriano, Ana María
Institución
Resumen
Martin Bernal‘s book Black Athena was published in 1987, a work that reconsiders the vision that, along the history of western thought, has turned the Greek civilisation into the model of rationality and perfection to which European occident has always directed its eyes. A debate starts then in the context of cultural studies, which, contrary to the classical idea of rationality and perfection deriving from the belief in the purity of the origin of the «Greek Miracle», becomes aware of the cultural mix from which Greek culture was born. Such mix, starting very early, offers a way to understand the legacy that has enriched Greek Philosophy, art and institutions. Regarding the European view on art and its way to define occidental taste, the figure of Winckelmann reinforces and establishes a vision that goes back to the perfection of classical models. A deconstruction of prejudgements and an acknowledgement of the presence of something else, apart from the influence of classical ideal, in the ups and downs of European taste, are the results of this debate that in these days is turning thirty years old. En 1987 se publica el libro de Martin Bernal Atenea Negra, una obra que replantea la visión que, a lo largo de la historia del pensamiento occidental, ha hecho de la civilización griega el modelo de racionalidad y perfección hacia el cual ha dirigido siempre sus ojos el occidente europeo. Un debate se instala entonces en el marco de los estudios culturales, un debate que, frente a la concepción clásica de racionalidad y perfección originada por la creencia en la pureza del origen del «milagro griego», opone la toma de conciencia de un mestizaje en el suelo griego cuyo influjo, partiendo de momentos muy remotos, constituye un modo de comprender el legado con el que la filosofía, el arte y las instituciones griegas se han enriquecido. En lo que se refiere a la mirada europea sobre el arte y al modo de definir el gusto, la figura de Winckelmann refuerza y establece una mirada que vuelve a la perfección de los modelos clásicos. Desmontar los prejuicios y descubrir en los vaivenes del gusto europeo algo más que el influjo de la perfección clásica es el resultado de aquel debate del que en estas fechas se cumplen treinta años.