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Association between parent’s knowledge about oral health and use of educational techniques with the presence of biofilm and dental caries in infants
Asociación entre el conocimiento de los padres sobre salud bucal y uso de técnicas educativas con relación a la presencia de biofilm y caries en infantes
Autor
Narváez Chávez, Angélica María
Tello, Gustavo
Institución
Resumen
Caries is the most prevalent oral disease in the world and affects human being since childhood. Objective: To determine the association between parents’ knowledge about oral health and use of educational techniques in relation to the presence of biofilm and dental caries in 1 to 3 year-old children from the Centro Infantil del Buen Vivir Manuela Cañizares in Quito. Materials and Methods: The sample consisted of 45 children and their parents or caregivers. As an initial diagnostic, caregivers took an oral health knowledge test; while children underwent a clinical examination to determine the presence of biofilm and dental caries. The Simplified Oral Hygiene Index (OHI-S) was used for biofilm assessment and the diagnosis criteria of the World Health Organization (WHO) was used for caries assessment. Caregivers were randomly assigned to two groups for the educational intervention. Group A received education using Expository Method, while Group B received education using Demonstrative Method. The final evaluation was made 7 days after the intervention. T-test and Poisson Regression were used with a significance level of 5%. Results: The caries prevalence was 26,7%. No significant association was found between knowledge and biofilm or between knowledge and caries. The difference in the average knowledge test score before and after the intervention was significant (p=0,001). The difference in the OHI-S average before and after was also significant (p=0,001). The difference in the final scores of Group A and Group B were not significant (knowledge p=0,47 and OHI-S p=0,16). Conclusion: Education helps to improve knowledge in caregivers and reduce biofilm in their children, regardless of the education technique used. La Caries es la enfermedad bucal más prevalente a nivel mundial y afecta al ser humano desde temprana edad. Objetivo: Determinar la asociación entre el conocimiento de los padres de familia sobre salud bucal y uso de técnicas educativas en relación a la presencia de biofilm y caries dental en niños de 1 a 3 años del Centro Infantil del Buen Vivir Manuela Cañizares en Quito, Ecuador. Materiales y Métodos: La muestra fue de 45 niños y sus representantes. Los representantes rindieron una prueba de conocimientos diagnóstica, mientras que en los niños se examinó clínicamente presencia de biofilm y caries. El Índice de Higiene Oral Simplificado (IHO-S) fue usado para evaluar biofilm. Los criterios de la Organización Mundial de la Salud fueron usados para evaluar caries dental. Los representantes fueron divididos al azar en dos grupos. El grupo A recibió educación mediante Técnica Expositiva y el grupo B con Técnica Demostrativa. Siete días después se realizó la evaluación final. La prueba de T de Student y Regresión de Poisson fueron usadas con una significancia del 5%. Resultados: La prevalencia de caries fue de 26,7%. No se halló asociación significativa entre conocimiento y biofilm; tampoco entre conocimiento y caries. La diferencia entre la media del conocimiento inicial y final fue significativa (p=0,001), así como el IHO-S (p=0,001). La diferencia de resultados finales entre grupos A y B no fue significativa (conocimiento p=0,47 e IHO-S p=0,16). Conclusión: La educación ayuda a mejorar los conocimientos de los padres de familia y reducir el biofilm en sus hijos, independientemente de la técnica educativa.