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Childhoods, fake news and (de) democratization in Latin America: how to establish other beginnings through education?
Infancias, fake news y (des) democratización en América Latina: ¿cómo establecer otros comienzos a través de la Educación?
Autor
de Matos Lins, Heloísa Andreia; Faculdade de Educação da Universidad Estatal de Campinas
Cabello, Janaina; Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
Ferreira de Miranda Júnior, José Orlando; Doutorando na Faculdade de Educação da UNICAMP/
Professor da Universidade Federal do Pará – UFPA
Institución
Resumen
This essay focuses on the importance of children's fundamental human right to information and (also) participation (including the specificities of hearing-impaired children), at a time of democratic and epistemological eclipse as a global phenomenon, but with specific developments in Latin America and Brazil; in particular, in terms of (re) production of inequalities and violence as well as thematic and linguistic repression, in the Brazilian case. It proposes a reflection on the artifices of the so-called post-truth - through the phenomenon of fake news / lies as obscurantist and / or fascist forms of discursive and political power and as a strategic mechanism blurring the boundaries between the real and the forged, which already impacts on public policies and pedagogical practices in Early Childhood Education. It seeks to recover the central importance of active participation, citizenship, and education in human rights since childhood, for the configuration of new democratizing beginnings. In this (post-truth) context, the work starts with a mapping (based on Deleuze-Guattarian and decolonial thought contributions) of some events in the Brazilian scenario - reported by journalistic means or analyzed in other studies. The essay then weaves some reflections on the scenario of public policies oriented to children and articulates a discussion on intersectional issues (also related to audism and deafness), in order to problematize adultcentrism in these crossings and in antidemocratic governmentality projects. Finally, it seeks to point out some essential conditions for the establishment of other beginnings in childhood education. Este ensayo se centra en la importancia del derecho humano fundamental de los niños (también) a la información-participación (incluidas las especificidades de los niños sordos), en un momento de eclipse democrático y epistemológico como fenómeno global, pero con desarrollos particulares en América Latina y Brasil, en particular, en términos de (re) producción de desigualdades, violencia y también represión temática y lingüística, en el caso brasileño. Propone una reflexión en torno a los artificios de la llamada Posverdad -a través del fenómeno de las fake news / mentiras como formas oscurantistas y / o fascistas de poder discursivo y político- como mecanismo estratégico para difuminar las fronteras entre lo real y lo forjado, con impactos ya en políticas públicas y prácticas pedagógicas en Educación Infantil. Se busca recuperar la importancia central de la educación en derechos humanos desde la infancia, la participación activa y la ciudadanía para la configuración de nuevos inicios democratizadores. En este contexto, a partir de un breve mapeo (con aporte deleuzo-guattariano y en el pensamiento decolonial) sobre algunos hechos del escenario brasileño - reportados por vehículos periodísticos o analizados también en otros estudios - el trabajo teje algunas reflexiones sobre el escenario de las políticas públicas orientadas a la niñez y articula una discusión sobre temas interseccionales (también relacionados con el oyentismo y la sordera), para problematizar el adultocentrismo en estos cruces y en proyectos de gubernamentalidad antidemocrática. Finalmente, busca señalar algunas condiciones esenciales para el establecimiento de otros comienzos en la educación infantil.