info:eu-repo/semantics/article
Redemption of the guidance role and its implication within the framework of the new educational project
Redimensión del rol del orientador y su implicación en el marco del nuevo proyecto educativo
Registro en:
10.54139/revcseduc.v31i57.100
Autor
Castillo Acosta, Hidramely Margarita
Institución
Resumen
The Organic Law of Education 2009, poses challenges to professionals who work in the educational field. In this sense, the counselor is assigned a role based on humanistic tendencies that interacted with the psychological bases of the student, for which reason he must work as a planner, advisor, consultant, action coordinator and researcher. The purpose of this study was to provide the counselor with an interdisciplinary and transdisciplinary tool for their praxis, in order to achieve the development of autonomous, critical and social transforming citizens within education. The research was qualitative and the method, an ethnographic methodological design, the type of descriptive field research. The diagnosis yielded unsatisfactory results, which is why it is concluded that the educational guidance process in the institutions has flaws, so the model is elaborated and validated, so that it is implemented. La Ley Orgánica de Educación (2009), plantea retos a los profesionales que se desempeñan en el ámbito educativo. En este sentido, se le asigna al orientador una función basada en las tendencias humanísticas que interactué con las bases psicológicas del estudiante, por lo que debe desempeñarse como planificador, asesor, consultor, coordinador de acciones e investigador. El propósito de este estudio fue proporcionar al orientador una herramienta interdisciplinaria y transdisciplinaria para su praxis, a fin de lograr el desarrollo de ciudadanos y ciudadanas autónomas, críticos y transformadores sociales, dentro de la educación. La investigación fue cualitativa y el método etnográfico, el tipo de investigación de campo de tipo descriptivo. El diagnóstico arrojó resultados poco satisfactorios, por lo que se concluye que el proceso de orientación educativa en las instituciones presenta fallas, por lo que se procede a la elaboración y validación del modelo, para que sea implantado.