info:eu-repo/semantics/article
Educational policy and curriculum
Política educativa y currículum
Autor
Morales, Javiel Elena
Resumen
The implications of educational policies that impact the development of the curriculum and its implementation in the classrooms are analyzed. A historical tour on the concept of curriculum is carried out, suggesting the need to remain in constant openness and debate in order to keep it updated. The implications of a competency-based curriculum approach are examined, as well as the role of the strategies used by teachers of Social Sciences in their approach in the classroom, with the purpose of fostering critical and interdisciplinary thinking in the analysis of reality. The importance of the curriculum as an educational policy is highlighted, integrating sectors of society to the adjustments made. Se analizan las implicaciones de las políticas educativas que impactan el desarrollo del currículo y su concreción en las aulas. Se realiza un recorrido histórico por el concepto de currículo, planteando la necesidad de permanecer en constante apertura y debate con la finalidad de mantenerlo actualizado. Se examinan las implicaciones de un currículo con enfoque de competencia, así como el papel de las estrategias utilizadas por los docentes de Ciencias Sociales en su abordaje en las aulas, con el propósito de propiciar el pensamiento crítico e interdisciplinar en el análisis de la realidad. Se resalta la importancia del currículo como política educativa, integrando sectores de la sociedad a los ajustes que se realicen.