info:eu-repo/semantics/masterThesis
Niveles de comprensión lectora en alumnos del quinto grado de primaria de una institución educativa de Bellavista - Callao
Fecha
2012Autor
Vega Vásquez, César Hugo
Institución
Resumen
The investigation of not experimental type used a descriptive simple design, which intention was identified the levels of reading comprehension in the students of 5to degree of primary of an educational institution of the district of Bellavista - Callao. It was considered to be a sample not probabilística of 85 pupils. The categories of qualification are established for the variable reading comprehension, as well as his four dimensions which were evaluated by a test of reading comprehension ACL5 of Catalá, Catalá, Catalá, Molina and Monclús (2001) adapted by the author (2009). The results demonstrated that the literal dimension evaluated in the sample presents a low range in 52,9 %, the dimension inferencial evaluated is low in 49,4 %, the dimension criterial with an average range of 35,3 % and the capacity of reorganization of reading comprehension is low in 71,8 % of consulted subjects. In the general evaluation of the reading comprehension the index of approval presents an average range of 68,2 % of the sample. La investigación de tipo no experimental utilizó un diseño descriptivo simple, cuyo
propósito fue identificar los niveles de comprensión lectora en los estudiantes del 5to
grado de primaria de una institución educativa del distrito de Bellavista - Callao. Se
consideró una muestra no probabilística de 85 alumnos. Se establece las categorías
de calificación para la variable comprensión lectora, así como sus cuatro dimensiones
los cuales fueron evaluados con una prueba de comprensión lectora ACL5 de Catalá,
Catalá, Catalá, Molina y Monclús (2001) adaptado por el autor (2009). Los resultados
evidenciaron que la dimensión literal evaluado en la muestra presenta un rango bajo
en el 52,9%, la dimensión inferencial evaluado es baja en el 49,4%,la dimensión
criterial con un rango medio de 35,3% y la capacidad de reorganización de
comprensión lectora es baja en el 71,8% de sujetos consultados. En la evaluación
general de la comprensión lectora el índice de aprobación presenta un rango medio de
68,2% de la muestra.