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Cognitive space dimensions in pragma-semantic analysis of defamatory communication
Dimensiones del espacio cognitivo en el análisis pragma-semántico de la comunicación difamatoria
Autor
Gurevich, L. S.
Balabas , N. N.
Nikolaeva , M. N.
Borisova , I. V.
Aybyatova , E. V.
Institución
Resumen
Based on P. Peverelli’s cognitive space theory (2000), I. Schlesinger’s description of cognitive space in linguistics (1995) and G. Newby’s fundamental concept for information retrieval (1993), which is developed after D. Meadows and Heiner Benking’s attempt to map dimensions of various cognitive spaces (1972), and others, this paper presents a pragma-semantic analysis of defamatory communication. Following after G. Bateson (2002) and S. Grof (2002) the authors argue that defamatory communication is better comprehended and interpreted as metacommunication, or “communication about communication” (Bateson, 2002), where correlation of communicative roles of metacommunication actors influences the utterances meanings and their perlocutionary effect. It’s an integrative approach to the research of the pragmatic component of a defamatory utterance which influences the stability of the lexeme meaning. It can strengthen the negative connotation of a defamatory lexeme or neutralize it in discourse. Pragma-semantic analysis of defamatory metacommunication is presented here in three cognitive space dimensions such as the Gender, Age and Structure. It demonstrates possible interpretations of male, female and children’s discourse on the example of gossip. It shows how the type of Observer in metacommunication determines the utterance perlocutionary effect, influences the choice of the verb of defamation and defines the possibility of defamatory metacommunication within some particular discourse in general. Basado en la teoría del espacio cognitivo de P. Peverelli (2000), la descripción del espacio cognitivo en lingüística de I. Schlesinger (1995) y el concepto fundamental de G. Newby para la recuperación de información (1993), que se desarrolla después del intento de mapeo de D. Meadows y Heiner Benking Dimensiones de varios espacios cognitivos (1972), y otros, este artículo presenta un análisis pragma-semántico de la comunicación difamatoria. Después de G. Bateson (2002) y S. Grof (2002), los autores argumentan que la comunicación difamatoria se comprende mejor y se interpreta como metacomunicación, o «comunicación sobre comunicación» (Bateson, 2002), donde la correlación de los roles comunicativos de los actores de metacomunicación influye los significados de los enunciados y su efecto perlocucionario. Es un enfoque integrador para la investigación del componente pragmático de un enunciado difamatorio que influye en la estabilidad del significado del lexema. Puede fortalecer la connotación negativa de un lexema difamatorio o neutralizarlo en el discurso. El análisis pragma-semántico de la metacomunicación difamatoria se presenta aquí en tres dimensiones del espacio cognitivo, como el género, la edad y la estructura. Demuestra posibles interpretaciones del discurso de hombres, mujeres y niños sobre el ejemplo del chisme. Muestra cómo el tipo de observador en metacomunicación determina el efecto perlocucionario de la expresión, influye en la elección del verbo de difamación y define la posibilidad de metacomunicación difamatoria dentro de algún discurso en particular en general.