info:eu-repo/semantics/article
Teaching language through literature: an ELT based study
Enseñanza del lenguaje a través de la literatura: un estudio basado en ELT
Autor
Sheikh, Asmat A.
Suleman, Nazia
Sadiq, Uzma
Parveen, Sabahat
Javed, Kanza
Institución
Resumen
The present study aims to: firstly, highlight the effectiveness of using literature in ELT classes in an interesting and innovative manner in Pakistan; secondly, to help language teachers develop a thoughtful and principled approach to using literature in the language classroom; thirdly, to provide teachers with the tools for developing their own classroom materials and for using these materials in a way that is relevant to their learners’ needs. This paper explores the text of ‘Good Bye Mr. Chips’, a famous novel by James Hilton (1934) for teaching at the Intermediate level. For the analysis of data, insights are taken from the works of Dubin & Olshtain (1977), Collie & Slater (1987) and Robinette. B. W (1978). It was found that activities like role plays and a lot of pair work and group work not only caused reduction in anxiety level of students but also increased their level of interest and enthusiasm. It also concluded that for facilitating language teaching and learning, the formation of a variety of activities based on learners’ needs from carefully and properly selected texts is unavoidable. Future researchers can exploit similar literary texts following the same frameworks for language teaching purposes. El presente estudio tiene como objetivo: en primer lugar, destacar la eficacia del uso de la literatura en las clases de ELT de una manera interesante e innovadora en Pakistán; en segundo lugar, ayudar a los profesores de idiomas a desarrollar un enfoque reflexivo y basado en principios para utilizar la literatura en el aula de idiomas; tercero, proporcionar a los maestros las herramientas para desarrollar sus propios materiales de clase y para usar estos materiales de una manera que sea relevante para las necesidades de sus alumnos. Este artículo explora el texto de “Good Bye Mr. Chips”, una famosa novela de James Hilton (1934) para la enseñanza a nivel intermedio. Para el análisis de los datos, se toman ideas de los trabajos de Dubin y Olshtain (1977), Collie y Slater (1987) y Robinette. B. W (1978). Se descubrió que actividades como juegos de roles y mucho trabajo en pareja y en grupo no solo redujeron el nivel de ansiedad de los estudiantes sino que también aumentaron su nivel de interés y entusiasmo. También concluyó que para facilitar la enseñanza y el aprendizaje de idiomas, es inevitable la formación de una variedad de actividades basadas en las necesidades de los alumnos a partir de textos cuidadosamente seleccionados. Los futuros investigadores pueden explotar textos literarios similares siguiendo los mismos marcos para la enseñanza de idiomas.