info:eu-repo/semantics/article
Promotion of entrepreneurship and innovation initiatives to bring young university students closer to the business world
Fomento de iniciativas de emprendimiento y la innovación para acercar a los jóvenes universitarios al mundo empresarial
Registro en:
10.33262/cienciadigital.v4i4.1430
Autor
Becerra Molina, Edison
Institución
Resumen
The study is oriented towards the description of the administrative and academic processes in terms of the ideas, purposes and problems that revolve around entrepreneurship, for which it was necessary to develop projects, programs and an integrated plan for UCACUE, which allows to contribute to the development of the entrepreneurial culture in the training of professional leaders and entrepreneurs as one of the transversal axes of the University's processes, through the design of the institutional strategy for research, development, innovation and incubation and contribute to the construction of learning processes, based on the creation of added value in the curricular and extracurricular academic processes, considering the University policies linked to the sustainable development of the territory. Among the conclusions of the information collected with respect to the semi-structured interviews with the main authorities of the Catholic University of Cuenca, it allowed to determine that the dimension of the academic management model, in the Academic Units of the Catholic University of Cuenca, the three authorities coincide that there are policies, and that the University must promote entrepreneurship and innovation.
The purpose was to collect information from the main authorities of UCACUE, to carry out a doctoral research work in education, the interview was directed to the Authorities of the Catholic University of Cuenca, to improve institutional processes, which aims to build a theoretical-academic management model for the development of innovative entrepreneurship policies and programs at the Universidad Católica de Cuenca, which contributes to the professional profile in the different careers in correspondence with the economic-social demand of the territory of zone 6, in each one of the races. El estudio se orienta en la descripción de los procesos administrativos y académicos en cuanto a las ideas, propósitos y problematizaciones que giran alrededor del emprendimiento, para lo cual fue necesario desarrollar los proyectos, programas y un plan integrado para la UCACUE, que permita contribuir al desarrollo de la cultura emprendedora en la formación de profesionales líderes y emprendedores como uno de los ejes transversales de los procesos de la Universidad, mediante el diseño de la estrategia institucional de investigación, desarrollo innovación e incubación y aportar a la construcción de procesos de aprendizaje, basado en la creación de valor agregado en los procesos académicos curriculares y extracurriculares, considerando las políticas Universitarias vinculadas al desarrollo sostenible del territorio. Entre las conclusiones de la información recogida con respecto a las entrevistas semiestructuradas a las principales autoridades de la Universidad Católica de Cuenca, permitió determinar que la dimensión del Modelo de gestión académica, en las Unidades Académicas de la Universidad Católica de Cuenca, las autoridades coinciden que existen políticas, y que la Universidad debe impulsar el emprendimiento y la innovación.
El propósito fue recabar información de las principales autoridades de la UCACUE, para la realización de un trabajo de investigación doctoral en educación, la entrevista fue dirigido a las Autoridades de la Universidad Católica de Cuenca, para mejorar los procesos institucionales, que tiene por objeto construir un modelo de gestión teórico- académico para el desarrollo de políticas y programas de emprendimiento innovador en la Universidad Católica de Cuenca, que aporte al perfil profesional en las diferentes carreras en correspondencia con la demanda económico- social del territorio de la zona 6, en cada una de las carreras.