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Chinese consumers’ purchase intention of fresh cherries: Modeling of relations between satisfaction and perceived quality
Fecha
2021Registro en:
Revista de la Facultad de Ciencias Agrarias - UNCuyo | Tomo 53-2 - Año 2021
1853-8665
Autor
Chiang, Andrés
Aguilera, Mauricio
Cabana, Ricardo
Mora González, Marcos Germán
Institución
Resumen
The purpose of this study was to model Chinese consumers’ intention to purchase
fresh cherries through direct and indirect relations and mediating role between perceived
intrinsic quality, perceived extrinsic quality and satisfaction. The analytical method used
was a structural equation modeling (SEM). Surveys were applied to 388 buyers in three
traditional markets in Beijing, China. A confirmatory factor analysis was performed, which
presented an adequate goodness of fit to accept the model, according to the literature, which
confirmed the relations. The results showed, that perceived extrinsic quality and satisfaction
are directly and significantly related to Chinese consumers’ intention to purchase fresh
cherries. Additionally, an indirect and significant relationship was found between perceived
intrinsic quality and purchase intention, through the mediating role of satisfaction. El propósito de este estudio fue modelar la intención de compra de los consumidores
chinos de cerezas frescas a través de relaciones directas e indirectas y un papel mediador
entre calidad intrínseca percibida, calidad extrínseca percibida y satisfacción. El método
analítico utilizado fue un modelado de ecuaciones estructurales (SEM). Se aplicaron
encuestas a 388 compradores en tres mercados tradicionales en Beijing, China. Se realizó un
análisis factorial confirmatorio, el cual presentó una bondad de ajuste adecuada para aceptar
el modelo, según la literatura, confirmando las relaciones. Los resultados mostraron, que la
calidad extrínseca percibida y la satisfacción están directa y significativamente relacionados
con la intención de consumidores chinos de comprar cerezas frescas. Adicionalmente, se
encontró una relación indirecta y significativa entre la calidad percibida intrínseca y la
intención de compra, a través del papel mediador de la satisfacción.