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Dispositional and situational factors at work: A validation of scales and examination of effects on job satisfaction
Factores disposicionales y situacionales en el trabajo: Validación de escalas y análisis de sus influencias sobre la satisfacción laboral
Fecha
2019-07Registro en:
Pujol Cols, Lucas Joan; Dabos, Guillermo Enrique; Dispositional and situational factors at work: A validation of scales and examination of effects on job satisfaction; Emerald Insight; Academia Revista Latinoamericana de Administracion; 33; 1; 7-2019; 49-70
1012-8255
CONICET Digital
CONICET
Autor
Pujol Cols, Lucas Joan
Dabos, Guillermo Enrique
Resumen
Purpose – The purpose of this paper is to examine the psychometric properties of the Spanish version of the Core Self-Evaluations Scale (CSES) and the Brief Index of Affective Job Satisfaction (BIAJS) in terms of internal consistency and factor structure and to, subsequently, analyze the influence of a set of dispositional factors (namely, core self-evaluations, CSEs) and situational factors (namely, psychosocial factors) on job satisfaction. Design/methodology/approach – In total, 209 academics from an Argentinian university completed online surveys at two stages, separated in time, to reduce the common method bias. Findings – The Spanish version of the CSES and the BIAJS showed acceptable psychometric properties, which were similar to those previously reported in North-American, European and Asian settings. Hierarchical regression analyses revealed that both situational and dispositional factors are significant predictors of job satisfaction. Research limitations/implications – The CSES and the BIAJS seem to be valid and reliable instruments for assessing CSEs and job satisfaction, respectively, in Latin America. The adoption of an interactionist approach that includes both situational and dispositional factors is crucial in future research examining job satisfaction. Practical implications – Managers should carefully evaluate the personality traits of candidates during personnel selection, as well as the working conditions they offer to their employees, since both factors seem to affect job satisfaction. Originality/value – This paper contributes to the validation of two scales that may promote future organizational behavior/psychology research in Latin America. In addition, it provides empirical evidence on the relative influence of a set of situational and dispositional factors on job satisfaction, thus contributing to the resolution of the person-situation debate. Objetivos – El objetivo de este estudio es examinar las propiedades psicométricas de las versiones en español de la Escala de Autoevaluaciones Esenciales (CSES) y el Índice Breve de Satisfacción Laboral Afectiva (BIAJS) en cuanto a su consistencia interna y estructura factorial y, posteriormente, analizar la influencia relativa de ciertos factores disposicionales (autoevaluaciones esenciales) y situacionales (factores psicosociales) sobre la satisfacción laboral. Metodología – 209 académicos de una universidad argentina completaron cuestionarios en dos etapas, separadas en el tiempo, para reducir la varianza por uso de método común. Resultados – Las versiones en español de la CSES y el BIAJS poseen propiedades psicométricas similares a las reportadas previamente en contextos no hispano-parlantes. Los análisis de regresiones múltiples jerárquicas revelan que tanto los factores situacionales como los disposicionales constituyen predictores significativos de la satisfacción laboral. Implicancias para la investigación – La CSES y el BIAJS parecen ser instrumentos válidos y confiables para medir las autoevaluaciones esenciales y la satisfacción laboral en el ámbito latinoamericano. La inclusión simultánea tanto de factores situacionales como disposicionales resulta esencial en futuras investigaciones que examinen la satisfacción laboral. Implicancias para la práctica – Los directivos deberían evaluar cuidadosamente los rasgos de personalidad de los candidatos en los procesos de selección de personal, así como también las condiciones laborales tendientes a reducir los riesgos psicosociales, ya que ambos factores condicionan la satisfacción laboral. Originalidad – Este artículo contribuye a la validación, en el ámbito latinoamericano, de dos escalas de gran utilidad para la Psicología Laboral y el Comportamiento Organizacional. Además, aporta evidencia empírica sobre la influencia relativa de un conjunto comprehensivo de factores situacionales y disposicionales sobre la satisfacción laboral, contribuyendo a la resolución del controversial debate individuo-situación.